Handeln över internet går som tåget, skriver Handelns Utredningsinstitut (HUI), Posten och Svensk Distanshandel i en ny rapport om e-handeln i Sverige. Under 2010 uppgick handeln till 25 miljarder kronor, vilket var en ökning med 13,1 procent jämfört med 2009.
Bäst gick e-handeln under årets sista kvartal, mycket tack vare en väldigt stark julhandel. Många av aktörerna kan idag lova leverans före jul och det torde ha påverkat kundernas val att handla över internet.
Enligt rapporten är det flera faktorer som ligger bakom den ökade försäljningen. För det första använder allt fler företag och konsumenter internet. För det andra ökar har konsumenternas e-mognad ökat, allt fler handlar och dessutom allt oftare. För det tredje är konsumenten prismedveten efter lågkonjunkturen och uppskattar att e-handeln ofta erbjuder konkurrenskraftiga priser och möjlighet att informera sig i syfte att åstadkomma en bra affär med värde för pengarna.
I förhållande till den totala detaljhandeln är e-handeln fortfarande marginell, 4,6 procent 2010. Främst är det branscher som elektronik, böcker/CD och kläder som har lyckats väl på internet och för att e-handeln ska kunna plocka större andel av den totala detaljhandeln krävs att fler branscher lyckas. Enligt rapporten är det en högst trolig utveckling.
Andelen konsumenter som uppger att de handlar på internet ökade under 2010. Under fjärde kvartalet i fjol uppgav 43 procent att de handlar varor på internet minst en gång i månaden, under motsvarande period 2009 var siffran 36 procent. Åtta av tio tror dessutom att de kommer att handla på internet under det närmaste halvåret. Mest positiva är konsumenter i åldersspannet 23-35 år där hela 95 procent tror att de kommer att handla på nätet.
Förväntningarna på mobiltelefonen som ett komplement till datorn är höga. Drygt en femtedel av företagen har i stor utsträckning eller i relativt stor utsträckning förberett sina hemsidor för mobil e-handel. Nästan sju av tio företag tror att mobiltelefonen kommer att öka i betydelse för e-handeln.
Andelen konsumenter som använder sin telefon för att handla på internet ökade under 2010 med 3 procentenheter från 4 procent 2009 till 7 procent 2010. Enligt rapporten beror ökningen sannolikt på den ökade utbredningen av så kallade smartphones som lämpar sig bättre för att surfa på internet med. Omkring en tredjedel av konsumenterna kan tänka sig att handla via telefonen, vilket är en ökning med 7 procentenheter jämfört med 2009.
Fotnot
Information till den aktuella rapporten samlades in under januari månad och bygger på ett urval av cirka 1500 företag med försäljning över internet. Konsumentundersökningen bygger på en internetbaserad undersökning (Cint) med 1000 stycken respondenter.