Handelsåret 2011 inleddes knappast på bästa sätt för sportbranschen. I löpande priser minskade försäljningen med 7,9 procent jämfört med januari 2010 vilket innebar att januari blev sportbranschens sämsta månad på fem år. I fasta, kalenderkorrigerade priser sjönk försäljningen med 9,5 procent jämfört med samma månad förra året.
Enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) är det paradoxalt nog delvis den kalla och snörika vintern som ligger bakom sportbranschens dalande siffror. Vintern har skapat stark efterfrågan hos handlarna vilket slutligen lett till varubrist. Dessutom var jämförelsemånaden, januari 2010, väldigt stark.
För detaljhandeln som helhet var det något muntrare siffror även om det inte fullt ut var klackarna i takten. Försäljningen stannade på 45 miljarder kronor vilket var en ökning på 2,1 procent mätt i löpande priser jämfört med 2010. Av de större branscherna gick det bäst för elektronikhandeln, klädhandeln och leksakshandeln. I fasta, kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen med 2,8 procent jämfört med januari förra året.
Trots en relativt svag inledning på handelsåret spår HUI att detaljhandeln kommer att ha en god utveckling under 2011. Faktorer som en stark återhämtning av svensk ekonomi, optimistiska hushåll och minskad arbetslöshet talar för ett starkt detaljhandelsår. HUI:s prognos för helåret ligger på 3,5 procent.