Under rungande applåder delades priserna till vinnarna av Sportfack Gear of the year 2010 ut på Swesportmiddagen den 23 januari. Här är de sju pristagarna med juryns motiveringar.
Årets Nykomling Colour
Med en klockren affärsidé, en stil som älskas av målgruppen och direktkontakt med kunderna har de fått ett genombrott vi aldrig har sett maken till tidigare. Innan någon ens hade sett produkterna hypades de på nätet och när kläderna väl landade i butikerna tog de slut direkt. Årets Nykomling är utan tvekan Colour.
Årets Innovation Flybikes Cobra Tube
De riktigt bra idéerna kommer när någon tänker utanför boxen och struntar i vad alla andra har gjort tidigare. Det här är så mycket utanför boxen att juryn blev ett enda stort leende. En självklar lösning som skickar ett jobbigt problem till minnenas kammare. Årets Innovation är Flybikes Cobra Tube.
Årets Miljöinsats Sole Technology
Allt fler sportföretag gör miljösatsningar värda att uppmärksammas men det är bara ett fåtal som har som mål att vara miljövänliga i allt. Med egen solcellsanläggning, grön el i alla sina produktionsanläggningar, projekt för trädplantering och ett mål att vara helt koldioxidneutrala 2020 är det ett nöje att tilldela Sole Technology priset för Årets Miljöinsats
Årets Barnsatsning K2 Bad Seed
Barn ska ha bästa möjliga produkter för att kunna utöva sin sport eller bara vara ute i alla slags väder. Med bra produkter går inlärningen snabbare, allt blir roligare och ett livslångt intresse föds. Det här är en sådan produkt. Avancerad teknologi anpassad för juniorer och ett utseende att dö för gör K2 Bad Seed till Årets Barnprodukt.
Årets Svenska varumärke Haglöfs
Den svenska flaggan är ett kvalitetsbegrepp över hela världen. Årets Svenska varumärke har haft ett fantastiskt år med hög tillväxt, de har öppnat sin första egna konceptbutik, de har en långtgående miljöpolicy och de har en ny stark ägare i Asics. Årets Svenska varumärke är Haglöfs.
Årets Varumärke Nike
Under 2010 var löpning den största trenden, fotbolls-VM den största sporthändelsen och sneakern den hetaste skon. Att vara en av de ledande inom alla dessa tre segment handlar inte om tur utan om ett långsiktigt arbete med innovation och marknadsföring som fokus. Årets Varumärke är Nike.
Årets Produkt Reebok Easytone
Årets produkt ska passa in i en rådande trend, ha en tidstypisk design och ha sålt riktigt, riktigt bra. Årets vinnare uppfyller alla dessa tre kriterier genom den rådande hälsotrenden, färgstark och modern design samt kunder som skrivit upp sig på väntelistor för att få tag i produkten när nya leveranser landat i butiken. Årets Produkt är Reebok Easytone.
Vad säger ni – var det rätt produkter och varumärken som vann? Kommentera gärna nedan med gratulationer till vinnarna eller burop åt juryn.