Strålande första år för Colour

När designern Johan Ullbro och strategen Thor Kruse skrev ned den första prognosen för deras gemensamma klädprojekt Colour stanade den vid 1 600 plagg. Slutordern blev istället på 3 600 plagg och allt är redan slutsålt.


Strålande första år för Colour

 

För att lyckas i affärer gäller det att göra något som ingen annan har gjort förrut. Det behöver absolut inte vara något revolutionerande nytt men det ska finnas en nisch som ingen annan har sett. Den nisch som Thor Kruse och Johan Ullbro såg var väldesignade skid- och snowboardplagg med tillräcklig funktion till bra priser. Ungefär som skidklädernas Cheap Monday.

– Vi saknade ett starkt varumärke till vettiga priser för alla independent stores inom skidor och snowboard, berättar Thor Kruse som nu rattar försäljningen. Jag har åkt skidor i hela mitt liv och vet att det inte behövs 25 meters vattenpelare många dagar om året. Funktion är självklart för oss men det behöver inte alltid vara heltejpade plagg och de dyraste membranen.

– Vi vill att vår målgrupp ska kunna lägga mer pengar på liftkort eller riktigt bra skidor än på dyra skidkläder, säger Johan Ullbro som är designern i bolaget. De vill ha coola kläder men jackan ska inte behöva kosta 4 000 kronor.

Colour är som sagt bara inne på sin första säsong och de 3 600 plaggen är översålda och flera butiker har redan sålt slut på de plagg som de har fått. Anledningen till att det har gått så bra är enligt Thor att de gör det som kunderna vill ha.

– Vi lyssnar väldigt mycket på både slutkunderna och säljarna i de butiker som säljer våra plagg, säger Johan. Vi får otroligt mycket tillbaka av dessa samtal och samma sak gäller med vår Facebooksida där kunderna är snabba med att kommentera vad som är bra och dåligt. Den respons vi fått hittills handlar mycket om att de gillar att våra plagg fungerar lika bra backen som till skolan och inte minst gillar föräldrarna det.

Nästa steg för Colour blir en lite större kollektion till 2011/2012 men också fler marknader. Idag säljs plaggen i cirka 30 butiker i Sverige och så många fler vill de inte ha på hemmaplan. Däremot är det redan klart med distribution till bland annat Norge, Danmark, Schweiz, Österrike och Korea.

– Vi har fått förfrågningar från säkert 20 länder till men vi måste ta det lite lugnt och växa i en takt som vi klarar av och som gör att vi själva hinner åka en hel del skidor, säger Thor.

Sommaren 2012 planeras en sommarkollektion med lite jackor, hoods och T-shirts. I planerna finns också en barnkollektion. Närmaste förändringen blir dock att dela upp kollektionen i tre delar med olika mycket modegrad och kanske lite olika distribution.