Med ny vd och ny design har Tenson snabbt ändrat riktning och fått fart på försäljningen. Siffror från Danmark visar att märket ökar med 50 procent i år.
Vi har redan berättat om Tensons nya inriktning och företagets nye vd Johan Lövqvist men för er som missat det kommer här en snabb summering:
Med en sportgigare och färggladare design med rötterna i skidåkning och segling ska Tenson hitta tillbaka till sina rötter. Samtidigt ska de inte vara rädda för att gräva i sitt rika arv av klassiska modeller och lansera dem på nytt men framtiden är framtiden och inte en satsning på retromodeller.
Ett resultat av den nya inriktningen var att Intersport i Danmark köpte in märket till samtliga sina 92 butiker. Dessutom finns de med i kedjan Sportmæster och när orderböckerna har summerats för 2010 visar det sig att Tenson har ökat sin försäljning med 50 procent.
– Våra offensiva insatser visar nu resultat, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson. Vi har hittat rätt design och känsla i produkterna igen vilket resulterat i ökad försäljning. Att Intersport Danmark köper in våra produkter centralt visar att vi åter är ett varumärke i framkant. Läget ser även bra ut inför 2011. Prognosen säger en fortsatt ökning på runt 50 procent i Danmark kommande år och går vinterförsäljningen lika bra resten av hsöten och vintern som den har börjat kan ökningen bli ännu högre.
Tenson som startade i Varberg 1951 ägs idag av aktieägarna i holländska Unlimited Sport Group (USG). Tenson har under de senaste åren storsatsat för att åter nå den starka position företaget hade på 80-talet som ett av de ledande varumärkena i branschen.
– Vi har en stark ägare i ryggen som gett oss fler distributionskanaler och som satsar på oss, säger Johan. Vi har en stadig orderökning och får höra mycket positivt om våra kommande kollektioner. Jag är mycket förhoppningsfull inför framtiden.