Mizuno har flest anhängare bland de duktigare golfarna och det är från den basen de bygger när de satsar tungt på custom fit och på att hitta rätt skaft till varje kund.
Rob Jackson är marknadschef i Europa för Mizuno och han är i Sverige för att träffa några återförsäljare och för att lägga upp strategin för den svenska marknaden tillsammans med Christian Lindgren som ansvarar för Mizuno i Sverige. De viktigaste delarna i den strategin är custom fit och att bevara ryktet att passionerade golfare älskar Mizuno.
– Mizuno har väldigt många lojala kunder, förklarar Rob Jackson. Det räcker med att vi övertalar dem en gång så därför satsar vi väldigt hårt på custom fit så att det ska bli helt rätt klubbor för våra kunder.
Custom fit kan utföras på flera olika vis och Mizuno har valt att först titta på svingen och därefter på själva bollträffen. Datorn mäter svinghastighet, tempo, hur mycket skaftet böjer sig och själva kicken eller releasen vid bollträffen. Svingen är väldigt konstant för de flesta golfare jämfört med bollträffen som varierar ganska mycket.
Utifrån svingen väljer datorn fram ett lämpligt skaft och i Mizunos custom fit-vagn finns det hela 50 skaft att välja bland. Med en snabbkoppling monteras lämpligt skaft på ett klubbhuvud och därefter startar del två i utprovningen – att med hjälp av en Trackman se vilket klubbhuvud som ger bäst bollträff och längd.
– Rätt skaft är avgörande för att kunna få till en bra bollträff, säger Christian Lindgren, och eftersom vi inte har någon prisskillnad mellan olika skaft så blir det lättare att välja helt rätt.
Klubborna byggs i England där Mizuno har sitt Europakontor och ett stort lager med olika skaft. Efter fem dagar är klubborna färdigbyggda och skickas till butiken som gjorde beställningen.
– Det är inte ett speciellt lönsamt sätt att bygga klubbor men det är så här kunderna vill ha det, säger Rob. För butikerna är det en fördel eftersom de tar en lägre risk och eftersom kunderna är villiga att betala mer för klubbor som är byggda speciellt för dem.
Till nästa säsong väljer Mizuno att helt plocka bort sin lägsta prisnivå. Deras järnset börjar då på 6 500 kronor men då är det ett set helt byggt efter kundens sving.
– Standardsetet finns inte mer, säger Christian. En del vill ha in hybrider, andra fler wedgar och då måste vi anpassa oss efter det.
Mizuno är som starkast bland låghandicaparna och det är en plattform som de använder för att nå ännu fler kunder. Med den nya klubbserien JPX vänder de sig till spelare i handicapgruppen 10-25 och det är en viktig målgrupp eftersom singelhandicaparna bara utgör 5-10 procent av alla golfare.
JPX lanserades nu under hösten och Mizuno har valt ett annorlunda uttryck vid marknadsföringen av klubban – mangaserien.
– Vi tror att mangastilen gör att våra annonser sticker ut och den pekar på att Mizuno har ett japanskt ursprung till skillnad från de flesta andra märken som kommer från USA, säger Rob. När vi lanserar JPX driver och woods på Orlandomässan i januari har vi en fortsättning på serien.
Till våren kommer även Mizuno golfskor tillbaka till Sverige. De har inte funnits i Europa under några år men nu känner de att det är läge att börja med dem igen tillsammans med deras funktionsplagg. Teknologier till både skor och kläder kommer från Mizunos övriga sportkollektioner – de är ett av världens största sportföretag så det finns massor av kunskap i företaget.
– Det går riktigt bra för oss i Sverige just nu. säger Christian. Vi har ökat försäljningen med 60 procent på två år och nästa år finns vi med hos Pro Quality. Vi är nu uppe i drygt 70 återförsäljare och de kommer alla att jobba med vår cutom fit-vagn.