Cross förändrar betydelsen av Cross och går från en symbol - korset - till att bli ett verb i meningen att ta sig förbi eller över något.
Förändringen är långt ifrån bara ett PR-trick från en reklambyrå – den ska genomsyra hela verksamheten för Cross.
Cross into the unknown. Cross the fairway. Cross your mind. Cross all obstacles. Där har du fyra exempel på vad Cross numera står för. Det gamla korset byts ut mot en ny logga som mer ser ut som en bro över en flod.
– Den nya loggan och betydelsen av Cross är en nystart för hela företaget, säger Jonas Peterson som är vd för Cross. Grunden för Cross sattes då det grundades 1986 och sedan tog Peter Blom det till en ny position 2003 och nu är det dags att visa den passion vi har för skidåkning och golf.
Jonas tillträdde som vd för Cross för ett halvår sedan och en av hans första uppgifter har varit att hitta Cross kärnvärden och fokusera på det.
Cross är nu skidåkning och golf. Inget mer, inget mindre. De ska bli tydliga på detta och i både kläder och bildspråk visa att de har en sann passion för dessa båda sporter. Passionerad är ett av tre nyckelord för Cross, de övriga två är Personlig och Precision. Med personlig menar de att kunderna ska se ha en personlig relation till Cross och att kunderna ska kunna uttrycka sin personlighet med hjälp av Cross kläder. Precision betyder att allt de gör ska göras med precision. De ska överträffa kundernas förväntningar i allt.
– Designen har alltid varit viktig för Cross men det ska bli ännu tydligare, säger Jonas. Funktionen är idag självklar för kunderna och därför måste vi sticka ut mer med vår design. Vi ska vara förstavalet för de skidåkare och golfare som söker ett eget uttryck och därför måste vi våga mer med designen.
Som tidigare delas Cross kollektion in i tre delar: Pure för basplagg, Edge för de mest tekniska plaggen och Flavour för de som gillar trender. Inom alla dessa kollektioner ska designen bli mer vågad. Självklart kommer svarta byxor alltid att finnas kvar men det är inte de plaggen som bygger ett varumärke som Cross.
Jonas vill inte prata ålder när han ska beskriva Cross målgrupp. Passionen är viktigast och det är de som brinner för golf och skidåkning som ska välja Cross. Idag omsätter golfen mer än skidkläderna men målsättningen är att de två benen ska vara lika starka framöver. Barn är en fortsatt viktig satsning och de gör den utifrån samma vinkel som vuxenkläder.
Cross har sitt huvudkontor i Göteborg där 17 personer arbetar idag. Till det kommer fyra anställda i Kina plus ungefär 15 som jobbar i Cross egna butiker. Cross finns i 22 länder vad det gäller golf och 15 för skidkläderna. Omsättningen ligger strax under 100 miljoner kronor.