Duells har tre nya ess på hand

Duells har som vi tidigare berättat beslutat sig för att helhjärtat satsa på tillbehör för cykel och MC. Försäljningen av Treks cyklar tas över av ett svenskt dotterbolag till Trek och det berättar vi mer utförligt om längre fram i Bike Business.

Som ett led i sin tillbehörssatsning tar Duells upp det italienska hjälmmärket Limar i sitt sortiment. Limar är ett väldigt stort hjälmmärke i övriga världen men har inte fått det att lossna riktigt i Sverige.

– Vi vill arbeta med de starkaste distributörerna på varje marknad, säger svensken Bengt Friberg som är exportchef på Limar i Italien. Därför har vi nu valt att låta Duells vara ensam distributör av våra produkter i Sverige och Danmark. Jag har följt Duells under många år och vet att de har en mycket stark relation till sina kunder och har en stabil plattform som passar våra produkter utmärkt. Men det som är absolut viktigast är att de har en cykelkänsla – förstår handlarna och har en passion för cykel. För oss var det en förutsättning för ett samarbete att Duells slutade handla med cyklar. Det gör att de kan lägga alla sina resurser på eftermarknadsprodukter vilket naturligtvis är bra för oss.

För Duells del fyller Limar en lucka i sortiement som de kallar för prestigehjälmar. De har letat efter ett hjälmmärke som är mer exklusivt än de andra och Limar låg högst upp på deras önskelista.

– Vi är naturligtvis oerhört stolta över att Limar väljer oss och vi ser mycket fram emot att presentera dessa produkter för våra kunder, säger Björn Johansson, försäljningschef på Duells. Vi vet att Limar har höga förväntningar på oss och att Skandinavien är en viktig marknad för dem och vi ska göra vårt yttersta för att visa att de har valt rätt distributionskanal.

Men inte nog med det. Amerikanska Sram är det andra nya varumärket att ansluta sig till Duells. Från och med i höst kommer Duells att distribuera Sram, Rock Shox, Avid och Truvativ i Sverige och Danmark tillsammans med tidigare distributörer.

Sram har sedan tidigare flera grossister på den nordiska marknaden men väljer nu Duells som samarbetspartner för att stärka sin verksamhet i Sverige och Danmark.

Duells nöjer sig dock inte med det heller. De fyller dessutom på sin portfölj med eftermarknadsprodukter genom att bli distributör för italienska Dainese i Sverige, Norge och Danmark. Enligt Duells själva passar Daineses produktutbud med cykelkläder och skor väl tillsammans med andra produkter de redan har inom downhill, freeride och MTB.

För Duells är möjligheten att distribuera varumärkena ett kvitto på att de har gjort rätt när de fokuserat på eftermarknadsprodukter och fullt ut satsat på den skandinaviska marknaden enligt Björn Johansson, försäljningschef på Duells.

Av: Martin Willners

Duells har tre nya ess på hand Duells har tre nya ess på hand