Tapp för sporthandeln i juni

Efter nästan två år av kontinuerlig uppgång blev det slutligen en minusmånad för sporthandeln. Under juni månad föll försäljningen med 4,2 procent mätt i löpande priser.

I fasta kalenderkorrigerade priser var tappet ännu större och skrevs till -6,2 procent.

Siffrorna är något förbryllande eftersom de representerar en av de månader då fotbolls-VM avgjordes. Tidigare mästerskapsår har försäljningen ökat under berörda månader men i år blev det alltså tvärtom. Var det månne besvikelse över att Sverige inte var kvalificerat som höll konsumenterna borta från sportbutikerna?

Andra faktorer som kan ha bidragit till den sviktande försäljningen var det kyliga väder som inledde sommaren samt det faktum att juni förra året uppvisade väldigt starka siffror. Trots junis svaga siffror har sporthandeln dock ökat försäljningsvolymen med 3,1 procent under årets första halvår jämfört med första halvåret i fjol.

För detaljhandeln som helhet var juni dock en god månad och mätt i löpande priser ökade försäljningen med 4,2 procent, i fasta priser 2,8 procent. Främst var det goda tider för elektronik-, färg, guldsmeds, järn- och bygg och klädhandeln.

Handelns Utredningsinstitut (HUI) rapporterar att detaljhandelns försäljning under årets första halvår ökade med 3,4 procent jämfört med samma period förra året. HUI spår dock att handeln kommer att avta under hösten på grund av ett ökat räntetryck och att försäljningsökningen för helåret kommer att stanna på 3 procent.

Av: magnus reithner