O’Neill startar nordiskt dotterbolag

O'neill är ett av världens äldsta surfföretag med över 50 år på nacken. Samtidigt har det långt ifrån samma hype som Quiksilver och Billabong, men med nya ägare och en ny nordisk organisation ska det bli ändring på det.

O’Neill har bildat ett nordiskt dotterbolag och arbetet med att bygga varumärket både globalt och i Sverige har precis startat. Ansvarig för O’Neill i Norden är Roger Sundström som jobbat större delen av sitt yrkesliv med surfkonfektion och nu senast som ansvarig för Quiksilver i Sverige. Till sin hjälp har han säljarna Johan Fryksborn (tidigare Sportmarket), Anna Hollander (tränare Skidgymnasiet i Järpen) samt Josefin Söderberg (tidigare Catmandoo).

– Det här var en sådan där chans som det inte går att tacka nej till, säger Roger Sundström. Jag är mycket av en entreprenör och det här är en chans att få vara med att bygga upp något från början. O’Neill är i och för sig ett gammalt varumärke men det är vare sig exploaterat eller förstört i Sverige. Vi ska bygga varumärket långsiktigt och inte komma med några snabba lösningar för att snabbt få upp försäljningen i Sverige. Första införsäljningen startar nu efter sommaren med att sälja in våren 2011 och vår främsta målgrupp i detta första skede är corebutiker inom vatten- och snösport. Självklart vill vi också jobba med breda sportbutiker men viktigast just nu är att få respekt bland corebutikerna.

En viktig del i att bygga varumärket O’Neill i Sverige blir genom olika events. Först ut var wakeboardtävlingen Wake Up Stockholm som genomfördes i den lilla fontänen i Kungsträdgården i Stockholm i början av maj. Ansvarig för alla events och marknadsåtgärder är Petter Levin som har ett gediget förflutet inom både windsurfing och snowboard, bland annat som landslagstränare i snowboard för både Sverige och Norge.

– Globalt sett byggs O’Neill runt alla former av vattensport med surfing i fokus, men i Norden och flera av alpländerna kommer skid- och snowboardåkning att vara ännu viktigare, säger Petter Levin. Vi kommer att sätta ihop ett team med åkare och andra role models för att bygga varumärket från grunden.

O’Neill ägs idag av den holländske affärsmannen Ronald de Waal som bland annat också äger varuhuset Saks och den holländska modekedjan WE. Allra högst upp i O’Neills organisation hittar vi svensken Jan Valdmaa som tidigare jobbat i den allra högsta ledningen inom både Adidas, Fila och Helly Hansen.

– Jag trodde att jag hade gjort mitt race inom sportbranschen efter att ha jobbat oerhört intensivt under 20 år och bland annat gjort drygt 150 affärsresor till USA, berättar Jan Valdmaa som alltså är vd för O’Neill. Det här var dock en unik möjlighet som jag bara ville vara med om.

O’Neill var ett väldigt splittrat varumärke med massor av olika licenstagare runt om i världen, men det var också ett oförstört varumärke som inte hade hypats sönder och som genom att vara ledande inom våtdräkter är oerhört respekterat bland surfare.

Nu har de nya ägarna kontroll på alla licenser och har startat upp dotterbolag på de viktigaste marknaderna – och dit räknas alltså även Norden.

O’Neill ska positionera sig som ett tekniskt klädmärke. De är redan där genom att vara världsledande inom våtdräkter och de ska ha samma funktionsinriktning även på shorts och vinterplagg. Lifestyle och strandmode kommer i andra hand rent imagemässigt men kommer självklart att vara viktigt rent försäljningsmässigt. Målet är att dubbla dagens omsättning i leverantörsledet på runt 3,5 miljarder kronor de kommande åren.

O'Neill startar nordiskt dotterbolag O'Neill startar nordiskt dotterbolag O'Neill startar nordiskt dotterbolag