Prisad löparsko till Sverige

Årets vinnare av innovationstävlingen Ispo Brand New - löparskorna On Shoes - kommer till Sverige redan i sommar genom Interplaza Sport. Ambitionen är att bli märket för de som älskar att springa.

On Shoes är ett schweiziskt skomärke med en väldigt kort historia och bara en skomodell på programmet. Ändå har de fått väldigt mycket uppmärksamhet det senaste året – från segern i Ispo Brand New till toppbetyg i olika löpartidningar till att den tidigare världsrekordhållerskan i marathon, Tegla Loroupe använde skon under London Marathon.

Det hela startade med att en schweizisk ingenjör började fundera över varför så många fick ont i knä och fotleder av mycket löpning. Hans slutsats blev att dagens löparskor bara absorberade den vertikala kraften vid fotisättning, men det finns också en horisontell kraft eftersom löparen rör sig framåt. Denna kraft fortplantar sig till lederna eftersom vanliga skor inte dämpar åt det hållet.

Efter diverse experiment kom han fram till en konstruktion med individuellt rörliga kuddar som låser sig när de belastas men som fram till dess ger en dämpning horisontellt.

En av de som tidigt kom i kontakt med skon var den flerfaldige världsmästaren i triathlon Olivier Bernhard och han gillade verkligen skon. Tillsammans med sin kompis Caspar Coppetti köpte han innovationen och just nu åker de två Europa runt för att missionera om skorna och Sportfack träffade dem i Stockholm då de också berättade att det blir Interplaza Sport som tar hand om försäljningen i Sverige och Norge.

– Jag var med och introducerade Asics i Norge och har länge varit sugen på att komma tillbaka till löparbranschen, säger Knut Rösland som är vd på Interplaza Sport. On Shoes känns som ett fantastiskt koncept och det är kul att vara med från början.

Början är precis rätt ord. Den första leveransen av serietillverkade skor kom i våras och idag finns det runt 300 butiker i 12 länder som säljer skorna. Sveriges tilldelning blir runt 500 par och de kommer främst att säljas i specialistbutiker det första året.

Det som säljer skon är dels den mjuka känslan i steget som märks direkt i butiken, dels designen med stark färg på sulorna och dels självklart de medicinska fördelarna.

– Den horisontella dämpningen ger skon en instabiliteten som stärker fötterna på ett bra sätt, men vi vill inte bli ett märke för de som har problem, vi vill bli ett märke för de som älskar att springa, säger Caspar.

Förutom Olivier är det flera andra riktigt duktiga löpare som både har gillat löpkänslan hos On och som dessutom har sett sina personliga rekord förbättras rejält redan under de första löppassen med On. En förklaring till det kan vara att sulan rör sig 3-4 mm framåt innan den låses i varje steg. Om varje steg är 90 cm långt så blir det 1100 steg per kilometer och om skon rör sig 4 mm per fotisättning så innebär det en besparing med fem meter per kilometer vilket är en evighet för tävlingslöpare.

– Nästa år kommer vi att ha en ny modell för lite tyngre löpare och till 2012 kommer vi med en ren tävlingssko och två modeller med lite färre kuddar och därmed lägre pris, säger Olivier. Vi måste jobba snabbt just nu eftersom vi är säkra på att det kommer att komma kopior på On. Lyckligtvis är patentet väldigt bra skrivet vad det gäller låsningen av kudden så ingen ska kunna kopiera just den funktionen.

Namnet On kommer för övrigt av den känslan som Caspar får när han kliver upp ur sängen och direkt ger sig ut på en morgonrunda – hjärnan slås på omedelbart. Ungefär som att trycka på en On-knapp.

Prisad löparsko till Sverige Prisad löparsko till Sverige Prisad löparsko till Sverige

Prisad löparsko till Sverige