Svenska hjälmtillverkaren Poc och Volvo Holland ( Volvo Cars Netherlands) har inlett ett samarbete. Biltillverkaren har varit oroad över att så många barn skadas och dör i trafiken och över att cyklande barn inte använder hjälm i Holland. Med satsningen vill man öka hjälmanvändandet.
Över 30 barn dör i trafikolyckor i Holland varje år. Ändå använder bara 1 procent av barn under 12 år cykelhjälm i Holland. Därför tog Volvo Cars Netherlands kontakt med svenska hjälmtillverkaren Poc för att starta ett samarbetsprojekt.
– Vi tycker att samarbetet med Poc var naturligt för deras höga säkerhetstänkande och för att Volvo också i grunden är ett svenskt företag. Vi har ordnat en del event tillsammans för att få barn att använda cykelhjälm, berättar Henrik Hellman som står för arrangemangen i Holland.
Poc hade sedan tidigare sitt koncept Pocito där man ville göra barn mer synliga i skidbackarna med orange hjälmar och tillhörande skyddsväst. I princip utnyttjade företaget det konceptet och överförde det på cykelhjälmar specialdesignade för barn som man kallade ” the For Life”. För Poc öppnas nu en stor marknad genom samarbetet med Holländska Volvo. Potentialen att sälja cykelhjälmar är stor just på grund av att så få barn idag använder cykelhjälm. Tidigare har Poc sålt en del skidhjälmar och också cykelhjälmar i Holland.
Av: Christer Flythström