Finska företaget Fiskars förändrar organisationen. I fortsättningen kommer varumärkena Silva och Gerber att vara inordnade under Fiskars outdoordivision.
Förändringen är ett led i Fiskars långsiktiga strategi att skapa en gemenam plattform för samtliga varumärken i portföljen. Kontoret i Sollentuna kommer att vara huvudkontor för regionerna Europa, Mellanöstern och Asien för Fiskars outdoor och rymma allt från produktutveckling och marknadsföring till sälj och kundservice för Silva, samt marknadsföring och försäljning för Gerber.
I samband med organisationsförändringen har företaget även förstärkt på personalsidan. Ny försäljningschef blir Peter Hemmyr med ansvar för Norden och Marcus Haas förstärker säljsidan som exportchef. Ny varumärkeschef för Silva blir Johan Lilja.
Fiskars övriga divisioner är Garden, med främst Fiskars egna produkter, samt Home med formstarka varumärken som Iittala, Hackman och Höganäs.
Av: Christer Flythström