Den 1 september tar amerikanska cykeltillverkaren Trek själv över distributionen av sina cyklar och tillbehör på den svenska marknaden.
Bakom förändringen ligger tidigare distributören Duells beslut att sluta sälja fordon på sina tre marknader Sverige, Norge och Danmark. Duells ska i fortsättningen enbart fokusera på eftermarknadsprodukter.
– Naturligtvis har det varit ett svårt beslut men vi är helt överens om att detta är bäst både för oss och för Trek. Vår styrka ligger i eftermarknadsprodukter och nu har vi möjlighet att bli ännu starkare här, säger Thomas Wahlberg, vd på Duells, i ett pressmeddelande.
Förbrödringen mellan Duells och Trek sträcker sig elva år bakåt i tiden. Samarbetet kommer att fortsätta för att göra övergången så smidig som möjligt för kunderna. Duells fortsätter att hantera service- och garantiärenden fram till den 20 augusti och Trek Sverige kommer under augusti och juli delge återförsäljarna mer detaljerad information om framtiden.
Den 1 september öppnar Treks nya huvudkontor i Halmstad. Kaj Vestman kommer att vara ansvarig för Trek Sverige.
– Trek kommer att bygga vidare på den solida grund som Duells skapat och fortsätta utveckla Trek på den svenska marknaden. Vi kommer att erbjuda ett komplett sortiment av produkter som understöds av ett lokalt kontor, en global infrastruktur och en stor bredd av tjänster som ger mervärde till våra kunders affärer, säger Malcolm Davies, ansvarig för Treks dotterbolag, i ett pressmeddelande.
Duells ser förändringen som en möjlighet att stärka sin kärnverksamhet.
– Vi kommer nu att ha möjlighet att ta in fler agenturer och expandera vårt starka utbud på alla våra marknader. Under sommaren och hösten kommer vi att presentera ett antal nya starka varumärken som kommer att komplettera vårt erbjudande på ett mycket bra sätt, säger Thomas Wahlberg.
Av: Magnus Reithner