Oakley har fått en ny säljorganisation i Sverige och den är en del av Luxottica som äger Oakley sedan 2007. Målet är att få en mer direkt kontakt med återförsäljarna och även få igång försäljningen av kläder och skor.
När Oakley beslutade att avsluta samarbetet med Chunk Distribution och istället sätta upp en egen säljorganisation under svenska Luxottica gick erbjudandet till Robert Carlsson, säljare på Reebok.
– Det var Nordenchefen Peter Back som tidigare har jobbat med Reebok som ringde mig och det var självklart att tacka ja, säger Robert. Oakley är ett oerhört starkt varumärke som det går att utveckla en hel del, inte minst på optikersidan.
Med sig på resan tog Robert Tony Torbiörnsson som senast jobbade som säljare på AG Trading. Även han blev lyrisk över chansen.
– Jag har alltid varit en Oakleyfantast så det känns fantastiskt att få jobba med dem, säger Tony. Det jag gillar med Oakley är att de inte snålar på något för att ta fram produkter med de rätta egenskaperna.
Den tredje personen som jobbar med Oakley är norrmannen Roger Hansen som har titeln produktkoordinator och som främst är en resurs för de två säljarna.
Rogers mål är att kunna bearbeta marknaden mer och ha en tätare kontakt med återförsäljarna.
– Det kommer att bli en hel del resande för mig och Tony, säger Robert. Personliga möten är överlägsna allt annat och vi vill både visa upp våra produkter och berätta om våra planer.
En viktig del för Oakley är att bli mer av ett året-runtföretag. Just nu är det vintern och goggles som dominerar men med fokus på solglasögon, vanliga glasögon för slipade glas och inte minst kläder ska Oakley bli ett märke som syns året runt.
I sportbranschen är Oakley ett välkänt och så eftertraktat varumärke att de kan ha en selektiv distribution, men på optikersidan har de tappat mycket de senaste åren. En hel del kraft kommer därför att läggas för att öka närvaron hos optikerna.
– Det kommer även att smitta av sig till sporthandlarna eftersom märken som säljs hos optiker får en kvalitetsstämpel på sig, säger Robert. Däremot finns ingen känsla för varumärket Oakley hos optikerna så där får vi börja jobba från scratch många gånger.
Kläder och skor är en liten del av Oakleys försäljning, men en del som kan växa rejält. Med Roberts och Tonys kontakter i butiksledet ska klädförsäljningen ta fart ordentligt. Främst blir det specialistbutikerna som ska sälja plaggen men även breda sportbutiker med rätt inställning kan bli aktuella.
Den sista produktgruppen som ska få fart är klockorna. Hittills har Oakleys klockor inte sålts alls i Sverige, men nu när de får ett showroom i Stockholm är tanken att klockbranschen ska bearbetas.