E-handeln har inlett 2010 på ett strålande vis. Under årets första kvartal ökade försäljningen med 12,8 procent jämfört med första kvartalet 2009.
Håller trenden i sig kommer e-handeln att omsätta över 24 miljarder kronor och utgöra 4,5 procent (4,1 procent 2009) av den totala detaljhandeln för helåret 2010 (22,1 miljarder) enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI), Posten AB och Svensk Distanshandel som regelbundet sammanställer undersökningen e-barometern.
– E-handelns tillväxt fortsätter att övertrumfa den för den traditionella butikshandeln, något som också bedöms fortsätta i många år framöver. Om e-handelns andel, som i år bedöms närma sig 5 procent av detaljhandeln, ska stiga till högre nivåer krävs dock att fler branscher blir framgångsrika och att fler av de traditionella butikskedjorna på allvar ger sig ut på nätet, säger Jonas Arnberg på HUI i ett uttalande.
Både handlare och konsumenter ser positivt på framtiden. Bland handlarna tror 73 procent att handeln kommer att öka under det närmaste halvåret. Endast 3 procent av handlarna tror att försäljningen kommer att minska under samma tidsrymd.
Bland konsumenterna uppger 78 procent att de kommer att handla varor på internet under de kommande sex månaderna, en ökning med 1 procentenhet jämfört med förra handelsbarometern. Endast 9 procent uppger att de inte kommer att e-handla. Bland konsumenterna i åldersspannet 23-35 år tror hela 91 procent att de kommer att handla på internet.
E-barometern frågade även konsumenterna vad som var viktigast på en e-handelssajt. Flest, 63 procent, uppgav att det viktigaste var att kunna läsa andras kunders omdömen om produkterna. En tredjedel uppgav att det var viktigt att kunna betygsätta köpta produkter, lika många ville kunna se rörliga bilder på produkterna och en femtedel tyckte det var viktigt att kunna se vilka produkter som var populära på sajten just nu.
Trots de positiva tongångarna uppger 14 procent av konsumenterna att de ofta oroar sig för betalningssäkerheten. Trettionio procent uppger att de ibland oroar sig över betalningssäkerheten medan 30 procent säger sällan och 15 procent säger väldigt sällan7alrig. Tre procent vet ej.
– En av förklaringarna till e-handelns kraftiga tillväxt de senaste åren är att allt fler svenskar tycker att det blir säkrare att handla på nätet. Men fortfarande uttrycker drygt hälften av svenskarna en viss oro för betalningssäkerheten vid e-handel. Om fler e-handlare certifierade sig enligt ”Trygg e-handel”, och innebörden av certifieringen fick större spridning, skulle sannolikt ännu fler tycka att det är säkert att e-handla, säger Arne Andersson e-handelsspecialist på Posten i ett uttalande.
Fotnot: Informationen till aktuell e-barometer har samlats in under april månad 2010 och bygger på ett urval av cirka 1500 företag med försäljning över internet. Vidare har även en konsumentundersökning via internet (Cint) baserad på 1000 stycken respondenter genomförts under april månad 2010.