Nike har planer på att expandera kraftigt under de kommande fem åren. Infrias planerna omsätter koncernen drygt 220 miljarder kronor 2015.
Nikekoncernen med varumärkena Nike, Cole Haan, Converse, Hurley, Nike Golf och Umbro presenterade i början av maj strategin för de kommande fem åren. Försäljningen, som vid senaste bokslutet uppgick till knappt 160 miljarder kronor, ska öka med 40 procent till drygt 220 miljarder kronor 2015.
– Vi har aldrig varit mer inspirerade, innovativa och inriktade på att nå våra mål. Vi har konkurrenskraftiga fördelar i vår portfölj: Innovativa och attraktiva produkter, varumärken som uppskattas av deras konsumenter och världens bästa atleter och lag. Vårt fokus är att bygga, elda på och accelerera kraften i vår portfölj, sade Nikekoncernens vd Mark Parker i ett uttalande efter koncernledningens analysmöte.
Enligt Nike ska tillväxten komma från utländska marknader, konfektion, action sport, konceptbutiker och från kraftigt ökad försäljning för varumärkena Cole Haan, Converse och Hurley. Både Hurley och Converse förväntas dubbla sin försäljning under de kommande fem åren.
– Hurley fortsätter att överglänsa alla på sin marknad, Cole Haan har en oerhörd potential och Converse har redan strategier för att dubbla sin försäljning, sade Mark Parker.
Varumärket Nike ska omsätta knappt 190 miljarder kronor 2015, idag 140 miljarder. På action sport-sidan fortsätter satsningen på Nike 6.0 och Nike SB och omsättningen (idag drygt tre miljarder kronor) ska vara fördubblad 2015.
Konfektionssidan har centraliserat organisationen och ska dra ned på antalet återförsäljare, minska modellutbudet och jobba med färre material. Tanken är att istället fokusera på bästsäljande produkter som T-shirts, träningsjackor och Pro Line-kollektionen. Dessutom kommer företaget under de kommande fem åren att fyrdubbla sin investering i konfektionsinnovation och trender varje år.
Antalet konceptbutiker ska öka kraftigt fram till 2015. I dagsläget har Nike drygt 450 butiker spridda över världen och den siffran ska öka till drygt 700 butiker. Företaget planerar också att utöka sin satsning på e-handel. Antalet e-handelskunder ska öka från dagens 130 miljoner till 180 miljoner 2015.
Av: Magnus Reithner