Trots förra årets konjunktursvacka fortsätter distanshandeln (internet och postorder) att öka enligt Postens rapport Distanshandeln idag 2010. Postens undersökning genomfördes i slutet av förra året och bygger på telefonintervjuer av 2000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval.
Under 2009 omsatte distanshandeln 28,1 miljarder kronor. Det innebär att distanshandeln mer än fördubblats de senaste fem åren samtidigt som den ökat sin andel av den totala detaljhandeln från 2,9 procent till 4,6 procent.
Bakom ökningen ligger två förändrade köpbeteenden. För det första handlar allt fler allt oftare. Var tredje svensk mellan 15 och 49 år handlar idag varje månad via internet eller postorder. Men det handlar även om att konsumenterna köper allt dyrare varor på distans.
– Distanshandeln blir en allt mer naturlig del av svenskens vardag. Den konkurrerar främst genom att svenskarna tycker att det är ett bekvämt sätt att handla varor på men e-handelsföretagen blir också allt skickligare i att skapa en köpupplevelse som liknar den fysiska butikens. Om några år kan distanshandeln mycket väl utgöra 10 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. vi märker också tillväxten i vår egen verksamhet genom att våra brevbärare och ombud får allt fler paket att dela ut, säger Arne Andersson, distanshandelsexpert på Posten Norden i rapporten.
Den grupp som står för flest distanshandelsköp är konsumenter i åldern 15-29 år. I den gruppen uppger 36 procent att de distanshandlar varje månad. Därpå följer 30-49 år (32%), 50-64 (15%) och 65-uppåt (5%). Rapporten visar även att kvinnor ökat sina distanshandelsinköp och nu handlar lika ofta som männen. Totalt uppgav 22 procent av de tillfrågade att de distanshandlar varje månad.’
Enligt undersökningen är bekvämlighet (25%) det främsta skälet till att handla på distans. Därefter följer billigare (24%), tillgänglighet (20%), större/bättre utbud (19%) och tidsbesparing (9%). Främst handlar de kläder och hemelektronik.
Rapporten visar också att e-handeln ökar sin andel av distanshandeln på bekostnad av postorder. För fem år sedan stod e-handeln för 56 procent av distanshandeln. Idag är den siffran 80 procent. Extra tydligt är det i åldersgruppen 15-49 år där 90 procent distanshandlar på internet.
Av: Magnus Reitner