Ove Högfeldts nya satsning

Sverige har fått ett nytt klädmärke - Func Factory. Bakom märket står Ove Högfeldt som en gång var med och startade Cross. Även denna gång ligger fokus på funktionskläder för golf och skidåkning.

När Ove Högfeldt sålde Cross för ett antal år sedan var det tänkt att han skulle dra sig tillbaka och ta det lite lugnt. Kanske rycka in som konsult då och då för de som ville dra nytta av hans kunskaper inom textil produktion. Ganska snart hörde Lennart Larsson av sig, han driver produktionsbolaget Wonderful Earth i Kina, och undrade om Ove ville hjälpa honom med verksamheten. Eftersom barnen var utflugna fanns det inget som hindrade Ove och hans fru att lämna Sverige så nu bor de i Shanghai.

Ove tog hand om Wonderful Earth när Lennart var iväg på resor men han kände ganska snart att han ville ha mer att göra och snart hade de två satt ihop ett koncept för ett eget varumärke. Namnet blev Func Factory eftersom de vill satsa på funktionskläder och eftersom deras nätverk omfattar runt 70 olika fabriker i Kina.

Den första kollektionen från Func Factory visades upp på Golfmässan i höstas och landar snart i golfbutikerna. Huvuddelen av plaggen är funktionsplagg – från regnkläder till tekniska pikéer.

– Jag har alltid varit intresserad av tekniska tyger och nu när jag sitter här i Kina kom jag i kontakt med flera nya material som har både bra funktion och bra pris, berättar Ove. Dessutom är kunskapsnivån bland kineserna ofattbart hög eftersom det är stenhård konkurrens mellan studenterna så det var inga problem med att få tag i bra personal. Det vara bara att börja jobba.

Func Factory kommer att ligga i låg- och mellanprisskiktet för att få upp volymerna. Kläderna designas av Therese Södervall som jobbar på Wonderful Earth och det är en sportig och färgstark kollektion. Golf är först ut och kommer alltid att vara basen, men till kommande vinter kommer även en skidkollektion i samma anda och till nästa sommar blir det även strandkläder och träningskläder för cykel och löpning.

Märket lanseras först i Norden genom MiToo och det är också klart med distribution i Holland, Schweiz, England och Irland. Samtal pågår med ett tiotal andra länder varav Australien och Nya Zeeland står högst upp på Oves önskelista.

– Givetvis tittar vi även på USA, säger Ove, men det är en så stor marknad att vi först vill ha en bas med runt 20 länder innan vi ger oss in i den matchen. Vi tittar också på vad vi kan göra på vår hemmamarknad Kina, golfen växer otroligt snabbt här och vi vill vara med på den resan.

Ove Högfeldts nya satsning Ove Högfeldts nya satsning