Puma lanserar smart påse

Puma har tagit ytterligare ett steg mot en miljövänligare verksamhet. Genom ett nytt kartong- och distributionssystem kommer företaget att minska pappret som används till skokartonger med 65 procent och koldioxidutsläppen med 10 ton årligen.

Istället för traditionella skokartonger kommer Puma att använda en slags återvinningsbar påse som fått namnet Clever Little Bag. Clever Little Bag har tagits fram av industridesignern Yves Béhar och kommer att skydda skorna från det att de lämnar fabriken till det att konsumenten kommer hem.

– Under lång tid har vårt mål varit att bli det mest eftertraktade sportlifestylevarumärket. Med denna nästa fas i vårt hållbarhetsprogram har vi utvecklat målet till att bli det mest eftertraktade och hållbaraste sportlifestylevarumärket, säger Pumas vd Jochen Zeitz i ett pressmeddelande.

Genom det här konceptet minskar Puma sin pappersanvändning med 65 procent vilket i sin tur reducerar vatten-, energi- och dieselförbrukning vid tillverkningen med 60 procent årligen. Omskrivet i siffror blir det ungefär 8.500 ton mindre papper, 20 miljoner megajoule mindre elektricitet, 1 miljon liter mindre diesel och 1 miljon liter mindre vatten. Dessutom kommer Clever Little Bag, som inte tar lika stor plats som traditionella kartonger, innebära att 500.000 liter mindre diesel går åt vid transporter och att 275 ton mindre plast kommer att förbrukas på grund av att kunderna inte kommer att behöva plastpåsar när de köpt skorna. Clever Little Bag har nämligen ett smidigt litet handtag.

Även på konfektionssidan gör Puma förändringar. Plaggen kommer att packas i hållbara material som ersätter tidigare polyetenpåsar vilket gör att 720 ton av polyetenpåsar kan undvikas årligen. Det motsvarar en besparing om 29 miljoner plastpåsar, tillräckligt många att täcka 1.000 fotbollsplaner. Dessutom viks T-shirtsen en extra gång för att minska påsen storlek och därigenom minska koldioxidutsläpp och transportkostnader. I Pumas egna butiker ersätts nuvarande pappers- och plastpåsar med återvinningsbara påsar. Det kommer att spara ytterligare 192 ton polyetenpåsar och 293 ton papper årligen.

Det nya kartong- och distributionssystemet kommer att lanseras under andra kvartalet nästa år. Fasen är en del av företagets program för miljöfrågor och sociala frågor, puma.safe vars syfte är att uppnå ett flertal hållbarhetsmål före 2015. Bland huvudmålsättningarna finns strävan att minska koldioxid-, energi-, vatten- och avfallsförbrukningen med 25 procent i Pumas kontor, butiker, lager och leverantörsfabriker; att minska koldioxidutsläppen med 25 procent genom effektivare transporter; att 50 procent av Pumas internationella kollektioner tillverkas av hållbara material.

Av: Magnus Reithner

Puma lanserar smart påse Puma lanserar smart påse Puma lanserar smart påse