Intersport har rekryterat den tidigare löpardrottningen Maria Akraka för att både utbilda säljarna i butik och coacha kunderna.
Löpning är ett av Intersports viktigaste segment och nu när löpsäsongen precis ska dra igång så vill de vässa sig ytterligare genom att anställa Maria Akraka. Maria ska dels jobba med att utbilda Intersports butikssäljare, dels vara kedjans ansiktre utåt i kommande annonskampanjer och dels åka runt i butiker och coacha kunderna. Dessutom ska hon sporra kunderna till ökad träning på nätet.
– Jag brinner för sport och hälsa, och delar Intersports vilja att inspirera fler till ett aktivt liv, säger Maria Akraka. Det jag lärt mig från tiden som elitidrottare ska jag dela med mig av till mina nya medarbetare och kunder.
Intersport har som målsättning att få fler svenskar aktiva och att de ska må bättre. Ett av de enklaste sätten att komma igång med träning är att snöra på sig ett par löparskor och sticka ut och springa. Sedan 2007 har försäljningen av löparskor ökat med 26 procent hos Intersport och inom segmentet damskor med hela 37 procent. Det ökade kvinnointresset för löpning tar Intersport fasta på i sin kommande löparkampanj där Maria Akraka kommer att vara frontfigur.
– Intersport har 50 års erfarenhet av att vägleda svenskarna inom sport. Men vi strävar hela tiden efter att bli bättre och rekryteringen av Maria Akraka är ett sätt att utveckla både våra och kundernas löparkunskaper ytterligare”, säger Fredrik Johanson, vd på Intersport.