Köpfesten har mattats av. Under februari månad blev försäljningsökningen jämfört med samma månad förra året svaga 0,6 procent mätt i löpande priser. Det innebär att sport- och fritidshandelns siffror var bland de sämsta i hela detaljhandeln.
För handeln som helhet var ökningen 3,5 procent jämfört med februari 2009. Bäst gick det för elektronik- samt klädhandeln som ökade 10,4 respektive 6,7 procent.
Mätt i fasta, kalenderkorrigerade siffror var ökningen 0,9 procent jämfört med förra året. Detaljhandeln som helhet ökade med 2,3 procent.
Med tanke på att februari månad 2009 var en oerhört svag handelsmånad med negativ tillväxt finner Handelns Utredningsinstitut årets siffror något överraskande i negativ bemärkelse. HUI skriver att den svaga handeln kan ha sitt ursprung i hushållens vidlyftiga spenderande under förra årets sista månader samt att de väntande räntehöjningarna kan ha fått många att hålla hårdare i plånboken.
Att just sportbranschen visar svaga siffror tror HUI beror på att vinterkollektionerna var slutsålda samtidigt som vårförsäljningen ännu inte tagit fart.
Tack vare de fina siffrorna i januari har sportbranschen ändå fått en bra start på 2010 med en sammanlagd försäljningsökning i löpande priser på 5,7 procent. Det är väl över snittet för detaljhandeln.