Den är stor, den är ny och den ligger centralt. Sportsons nya cykelbutik i Uppsala har därför alla förutsättningar att bli en hit bland ortens alla cykelälskare. Konceptet till affären är delvis taget ur konfektionsbranschen.
Det är främst tänket hur man presenterar sortimentet som är lånat ur klädbutikerna. Cyklarna står på podier och bord i olika nivåer för att ge kunderna en bra översyn över produkterna och sortimentet. Den 1000 kvadratmeter stora cykelbutiken blir Sveriges största Sportsonbutik. Läget i det nybyggda köpcentret i Boländerna i Uppsala inger också stora förhoppningar.
-Vårt läge med grannar som Media Markt, Hemtex och Cervera så tror jag att vi kan locka till oss ett bredare kundunderlag än vanliga cykelbutiker. Vi har ett brett sortiment både av cyklar, tillbehör och kläder. Allt en kund kan önska sig, berättar Thomas Rask, ny franchiseägare.
Den nya Sportsonbutiken kommer att hålla öppet sju dagar i veckan och till en början jobbar sex anställda i butiken. Dessutom erbjuder Sportson ett nytt finansieringssystem tillsammans med Payex som underlättar vardagen för den nya butiksägaren. Systemet innebär att franchisetagaren slipper låna pengar från banken för att finansiera lagret. Istället äger Sportson centralt butikens lager vilket betyder att varan betalas först när butiken sålt cykeln vidare till slutkund.