Ann och Fredrik Stahle har dragit igång verksamheten Stahle Group AB och redan från början har de en gedigen portfölj varumärken inom golftillbehör och -konfektion. Mest intressant är nog Ian Poulters egna klädmärke.
Ann och Fredrik Stahle startade sin verksamhet sommaren 2009 med att de blev kontaktade av Annika Sörenstam som letade efter en distributör av sin nya parfym. Eftersom Ann jobbat inom parfymbranschen under flera år antog hon utmaning och snart dök tanken upp på att starta en mer komplett golfdistribution.
– Både jag och min man har spelat golf sedan vi var små och vi har båda spelat i landslaget på 70-talet, säger Ann Stahle. Golf har varit en stor del av vårt liv och nu jobbar vi båda två på heltid med bolaget.
De varumärken som Stahle Group jobbar med är:
Ian Poulter Design som är golfkläder för den trendiga golfaren. Märket lanserades 2007 och beskrivs bäst som ett livsstilsmärke för golfare. Ian själv är i hög grad involvberad i arbetet med allt från skisser till produktion trots att han har en femteplats på världsrankingen att försvara. Huvudprodukten för IJP Design, som märket egentligen heter, är byxan. Det är runt byxorna kollektionen byggs och de rutiga byxorna sys av ett skrädderi i London. I sommar blir det första gången som Ians kollektion säljs i Sverige.
Golfbuddy GPS är avancerade golf-gps:er. Ann och Fredrik är just nu i färd med att mäta upp de viktigaste svenska banorna för att produkten ska bli användbar här. Säljargumenten är att alla banor är fria att ladda ned och att gps:en kan lagra 20.000 banor.
Peter Scott är stickade tröjor i lammull och cashmere som stickas i Skottland. Hög kvalitet och klassisk design är nyckelord för märket.
Claudia Sala är italienska skärp med golfinspirerade spännen. Fyra modeller och elva färger ger totalt 44 olika kombinationer.
Cutter & Buck säljer Stahle Group till golfshoppar i södra Sverige och de är alltså en säljresurs åt New Wave Sports som äger varumärket.
On The Tee är strumpor och solskärmar och samma inriktning har Glove It som även har väskor av flera olika sorter.
Loudmouth är byxmärket alla snackar om. Först var det John Daly som fick hela PGA att hicka när han klev upp på första tee i byxor i som aldrig hade skådats på en golfbana. Sedan var det de norska curlingherrarna som fick massor av rubriker för sina clownbyxor och nu finns de alltså även i Sverige.
– Vi vill hitta det som är nytt, varumärken som tillför de svenska golfarna något, säger Ann.Vi vill också kunna stå för sakerna och dess kvalitet. Idag är det mest konfektion och tillbehör men vi har ögonen öppna för allt som rör golf. Vi får se var det landar så småningom.