Puma köper Cobra Golf

Puma har undertecknat en överenskommelse om att köpa 100 procent av hårdvarumärket Cobra golf av Acushnet. Affären, som beräknas vara slutförd i april, påverkar inte Acushnets andra två varumärken Titleist och Foot Joy.

Genom förvärvet blir Puma en totalleverantör inom golf med både hårdvara, mjukvara och skor.

– Med förvärvet av Cobra Golf ökar vi Pumas engagemang i vår performance-verksamhet genom att stärka vår växande och framgångsrika golfkategori. Cobra Golf har en historia av innovativa spetsprodukter och matchar därför Puma perfekt och stärker vårt övergripande mål att bli det mest åtråvärda sportlifestyle-företaget, säger Pumas vd Jochen Zeitz i ett pressmeddelande.

Cobra Golf grundades 1973 och köptes 1996 av American Brands (senare Fortune Brands) vars golfvarumärken varit samlade i Acushnet. Cobra Golf är kända för att tillverka bra produkter till bra priser. I dagsläget sponsrar företaget tourspelare som J.B Holmes, Camilo Villegas och Ian Poulter.

Enligt Henrik Pantzar på Cobra Golf i Sverige kommer affären inte att påverka den svenska marknaden på kort sikt.

– Alla som jobbar med Cobra idag kommer att fortsätta att jobba under Puma och på kort sikt kommer affären inte att märkas speciellt mycket. När affären är stängd kommer arbetet med att bygga upp Pumas nya golfdivision att ta fart och då fattas beslut kring monteringsfabriker, lager och kontor. Puma är en stark ägare som har ambitioner med varumärket och på längre sikt kommer det att märkas, säger Henrik till Sportfack.

Cobra Golf i Sverige engagerar idag fyra personer som uteslutande jobbar med Cobra samt ytterligare en säljare som burit Acushnets alla tre varumärken. Vissa administrativa funktioner har delats med de andra bolagen inom Acushnet.

Av: Magnus Reithner

Puma köper Cobra Golf Puma köper Cobra Golf