E-handeln fortsätter att plocka andelar av den fysiska detaljhandeln. Under 2009 uppgick e-handelsförsäljningen till 22,1 miljarder kronor, en ökning med 8,1 procent jämfört med 2008.
Siffror från den senaste e-barometern visar att e-handeln fortfarande utgör en liten del (4,2 procent) av den totala detaljhandeln. Men med tanke på att tillväxten för e-handeln är högre än för den fysiska handeln (3,6 procent för helåret 2009) knappar e-handeln in. Mellan 2003 och 2009 ökade e-handeln med drygt 350 procent.
För att e-handelns andel av den totala detaljhandelns ska kunna växa krävs det att fler företag och fler branscher ger sig ut på nätet. En ytterligare faktor som sannolikt skulle öka e-handelsförsäljningen är användningen av mobiltelefoner vid köp på internet. Enligt den senaste e-handelsbarometern tror 55 procent av de 1.500 tillfrågade handlarna att mobiltelefonen under de närmaste tre åren kommer att få större betydelse.
Fortfarande är det dock få konsumenter som handlar på internet med sin telefon. Endast 4 procent (en ökning med två procentenheter jämfört med samma period 2008) av de 1.000 tillfrågade konsumenterna hade under det senaste året använt mobiltelefon för köp på internet. Som skäl till varför de inte handlade på internet med sin mobiltelefon angav konsumenterna bland annat ”för liten skärm” (flest), ”dålig hastighet” eller ”dålig säkerhet”.
Men så många som en fjärdedel av de tillfrågade konsumenterna kan tänka sig att handla på nätet med sin telefon. Den dag mobiltelefoner och hemsidor blir fullt anpassade för internethandel kommer sannolikt antalet köp därför att stiga kraftigt. Enligt Arne Andersson, e-handelsspecialist på Posten, ser 2010 ut att bli ett bra år för e-handeln.
– Mycket talar för att 2010 är året då vi kommer att få uppleva ett genombrott för e-handel via mobiltelefonen. En ny generation telefoner, exempelvis Iphones, som allt fler konsumenter skaffar, öppnar nya möjligheter att handla via denna kanal som hittills upplevts som krånglig och begränad av många, säger han.
Fotnot: E-barometern sammanställs och ges ut av Handelns Utredningsinstitut tillsammans med Posten AB och Svensk Distanshandel.
Av: Magnus Reithner