Köpfesten fortsätter

Köpfesten tycks aldrig ta slut i sportbranschen den här vintern. Under januari månad ökade försäljningen i löpande priser med starka 13,3 procent jämfört med samma månad 2009.

Med tanke på att ökningen i januari 2009 var hela 8,9 procent var det ytterst bra siffror. I fasta, kalenderkorrigerade priser ökade försäljningen med 15,2 procent jämfört med året före.

De starka siffrorna gör sporthandeln till en av vinnarna i januari. Det är tydligt att snön och kylan har fått svenskarna att vallfärda till sportbutikerna. I en branschjämförelse är det endast optikhandeln som visar bättre siffror för januari. Närbesläktade branscher som klädhandeln och skohandeln hade betydligt måttligare försäljningsökningar.

För detaljhandeln som helhet stannade försäljningsökningen på 4,3 procent mätt i löpande priser och i fasta, kalenderkorrigerade priser blev tillväxten 5,1 procent.

Handelns Utredningsinstitut (HUI) konstaterar att handelsåret inleds starkt men flaggar för att försäljningen kan komma att vika under året. De stimulansåtgärder som riktats mot hushållen i form av skattesänkningar lär inte få sällskap av fler och när räntorna dessutom spås gå upp, stramas hushållens ekonomi åt.

Av: Magnus Reithner