Adams Golf har börjat sitt återtåg

För 15 år sedan var Adams Golf ett av de allra hetaste klubbmärkena i världen. Deras fairway woods revolutionerade golfspelet men när tillväxten avstannade var företaget på väg mot ruinens brant. Nu är de på väg tillbaka och har en ny distributör i Sverige.

Adams nya distributör heter MiToo och bakom det namnet döljer sig Toomas Palusaar och Mikael Guslin. Toomas har en lång historia i golfbranschen men när de drog igång sin verksamhet förra året med Geox golfskor, Tommy Hilfiger kläder och Shaftskinz skaftskydd hade de inga som helst planer på att leta reda på ett klubbmärke.

– Nej, vi var nöjda med de varumärken vi hade, säger Toomas, men så en dag ringde Philip Morley från Adams och undrade om vi var intresserade av att ta hand om märket i Sverige.

Philip Morley är ansvarig för Adams europasatsning och han hade frågat runt efter en lämplig distributör i Sverige. När flera personer rekommenderade Toomas ringde han upp och de fann varandra direkt.

– Det går inte att sälja golfklubbor utan att brinna för hårdvaran, och Toomas har precis den glöd vi söker, säger Philip Morley. Vi vet att vi har bra produkter och nu har vi också ett bra team i Sverige.

Adams Golf är en framgångssaga som höll på att sluta i en krasch. Deras fairway woods dominerade marknaden under slutet av 90-talet, men när alla golfare hade köpt klubborna rasade marknaden och Adams var på väg att gå i konkurs. Ägarna valde att ta hem all verksamhet till USA och börja om från början. De satsade alla resurser på produktutveckling och såg tidigt att hybridklubban skulle bli samma revolution som fairwayklubborna varit. Sedan några år tillbaka är deras hybrider bland de mest spelade på tourerna, men vis av förra resan har de nu också satsat på järnklubbor och drivers.

– Europa är en tuff marknad att ge sig in på, säger Philip, men många golfare känner till oss och vi har ett rykte om att ha innovativa och tekniska produkter.

Satsningen i Sverige kommer att vara lite försiktig i år eftersom de kommer igång efter det att alla inköp har gjorts. Toomas har redan varit runt och visat upp klubborna för några butiker och fått en bra respons, men de kommer att skynda långsamt och det är först till 2011 som den stora lanseringen ska ske.

– Vi kommer att jobba med några få, utvalda butiker i år för att sakta smyga in märket, sägger Toomas. Den stora satsningen börjar i höst då vi ska sälja in märket för sommaren 2011.

Innan Philip och Toomas ska gå vidare till nästa möte stannar Philip upp och undrar om vi har tid några minuter till. Han vill visa upp Adams stora nyhet och det riktigt bubblar om honom när han plockar fram det de kallar för Super Hybrid.

– Det är en hybrid på steroider, säger Philip och skrattar. En otroligt lättspelad hybrid som helt ska ersätta järnklubborna 1-4. Klubban släpps i april och vi har sparat några åt den svenska marknaden.

Det råder ingen tvekan om att Adams är stolta över sina nya produkter och den här gången ska de ha fler ben att stå på.

Adams Golf har börjat sitt återtåg Adams Golf har börjat sitt återtåg Adams Golf har börjat sitt återtåg