Fredrik ändrar Burtons strategi i Sverige

Det ska bli mer åkning och mindre party för Burton i Sverige när Fredrik Abrahamsson nu har hand om verksamheten. Den andra förändringen är att Burton med undermärken ska bli en året-runt-leverantör.

Fredrik Abrahamsson tog över agenturen för Burton Snowboards med kort varsel i somras efter det att Ola Nygårds och Andu Olsson ville gå vidare med nya utmaningar i livet. Han kastades direkt in i hetluften med en införsäljning av vårgrejorna, leveranser av vinterns beställda varor och utbildningar för butikerna. Sedan kom snön och telefonerna slutade aldrig att ringa.

– Det har varit otroligt mycket at göra, men det har också varit fantastiskt kul, säger Fredrik Abrahamsson i Burtons monter på Ispo. Jag var lite tveksam till om jag skulle våga kontakta Burton för att få ta över efter Ola och Andy, men de har hela tiden varit väldigt positiva och jag har fått stöd på alla tänkbara sätt av dem.

Mitt under allt löpande arbete har Fredrik funderat över hur han vill jobba med Burton framöver och kommit fram till två stora förändringar.

– För det första vill jag satsa mer på åkning och mindre på party, säger Fredrik. Vi tittar också på att köra några tävlingar nästa vinter.

Den andra förändringen är att Burton ska bli ett varumärke för hela året. Självklart kommer vintern alltid att ha huvudrollen men Burtons sommarkollektion, streetmärket Analog, glasögonen från Anon samt sko- och väskmärket Gravis ökar rejält och sommarsatsningen är seriös.

– Vi har märket alla vill ha och vi har produkter för alla, säger Fredrik. Med mina två säljare Ted Lindgren och Rasmus Een som är uppvuxna i brädkulturen har vi kontakten med gräsrötterna och glöden för åkningen.

Fredrik ändrar Burtons strategi i Sverige Fredrik ändrar Burtons strategi i Sverige Fredrik ändrar Burtons strategi i Sverige

Fredrik ändrar Burtons strategi i Sverige