Halti ändrar strategi

Finländska konfektionsföretaget Halti fortsätter att försöka erövra den svenska marknaden. Förra gången gjorde företaget en storsatsning i samband med alpina-VM i Åre. Nu väljer företaget en annan strategi.

I samband med Åre-VM satsade Halti på en massiv marknadsföring och på kraftiga satsningar att komma in hos de stora kedjorna: Stadium, Intersport och Team Sportia. Men satsningen gav inte önskat resultat och kedjorna var rätt kallsinniga till Haltis produkter.

– Förra gången kom vi med buller och bång men det gav inte så mycket. Nu ska vi istället ta det lite lugnare och försöka ta steg för steg. Den svenska marknaden är svår med så många starka varumärkern. Dessutom har kedjorna kommit med egna kollektioner, förklarar marknadschef Kalle Söderholm på Halti

Halti fortsätter givetvis att vara öppen för samarbete med de stora kedjorna men försöker nu framförallt nå specialbutiker och fjällbutiker. Halti står bland annat för det finländska OS-lagets kläder vid tävlingarna i Vancover.

Av: Christer Flythström

Halti ändrar strategi Halti ändrar strategi Halti ändrar strategi