Tennis Fashion blir mer än bara tennis

Cirkeln är sluten. Rolf Hagström började sin bana i sportbranschen för 26 år sedan hos Tennis Fashion. Efter en lång sejour hos Nike är han nu tillbaka hos Tennis Fashion. Som ägare och med Nike som ett av varumärkena i portföljen.

Ibland dyker det upp chanser som inte går att säga nej till. För Rolf Hagströms del dök det upp en sådan chans för ett år sedan. Rolf jobbade då som försäljningschef hos svenska Nike och var med i bakgrunden då Nike la över försäljningen av racketkategorin mot tennisshoppar till Tennis Fashion. Rolf jobbade under 12 år för just Tennis Fashion och har alltid hållit kontakten med ägaren Björn Sefastsson. Nu fick han reda på att Björn sökte efter en partner eller någon som kunde ta över bolaget.

– Jag har alltid spelat mycket tennis och möjligheten att få jobba med sin hobby igen var verkligen lockande, säger Rolf Hagström. Jag hade också funderat på att driva eget för att testa mina erfarenheter från både små och stora organisationer. När det här dök upp kunde jag inte sluta tänka på det.

I maj förra året var affären klar och Rolf köpte hela bolaget. Vid övertagandet bestod verksamheten av Prince racketar, Tretorn tennisbollar och Nikes skor och konfektion för tennis. Ganska snart dök en ny affärsmöjlighet upp.

– Nikes Sverige ville hitta en bra lösning för att serva de mindre kedjorna och butikerna i Sverige, berättar Rolf. De frågade om jag ville ta hand om all försäljning av Nike till Sportringen, Sportex och Just4sport. Jag sa ja och vi har nu haft de första visningarna för dessa kedjorna och det känns riktigt bra. För Nike var många av dessa butiker små kunder men för oss kommer de att bli stora och vi kommer att kunna serva dem bättre.

Rolf har precis anställt Tobias Engborg som ansvarig för Nikes försäljning till de mindre kedjorna. Sedan tidigare jobbar Tom Furukrantz och Johan Strandéus som säljare mot racketbutikerna och därtill kommer tre inom administration och en på lagret i Göteborg. Tennis Fashion huserar i Billdal men har också ett kontor på SALK-hallen i Stockholm. Rolf själv veckopendlar till Göteborg. Familjen är kvar i Stockholm och Rolf har skaffat årskort på SJ, en 1:a i närheten av kontoret i Göteborg och där finns också en liten bil.

– Det fungerar bra och tåget är helt fantastiskt med lugn arbetsmiljö som gör resandet till effektivt arbete, säger Rolf.

På julafton blev det klart med ännu ett avtal mellan Nike och Tennis Fashion. Nike har på global nivå lagt ut tillverkning och försäljning av tillbehör som pannband, handdukar och vattenflaskor till företaget JR 286. Den delen har nu landat hos Tennis Fashion vilket innebär att de kommer att sälja dessa varor till nordiska sportbutiker.

– Vi har hand om försäljningen av dessa tillbehör i Sverige, Norge och Danmark, säger Rolf. Till en början kommer vi att koncentrera oss på befintliga kunder i Sverige plus de stora kedjorna i alla tre länderna. På sikt ska den här delen kunna omsätta runt 15 miljoner kronor årligen och vi måste ta in en ny person som tar hand om detta.

Tennis Fashion har redan vuxit från 16 till 25 miljoner kronor under Rolfs ledning och inom tre år ska de vara uppe i över 40 miljoner kronor.

– Jag är en försiktig general som vill se att vi har råd innan vi tar nästa steg, men nu har vi genom lite tur och gamla kontakter fått till ett riktigt bra sortiment som vi kan växa med de kommande åren.

Så hur har det varit att gå från anställd till egen företagare?

– Det är otroligt roligt att göra egna affärer även om det bara handlar om en låda till med tennisbollar, säger Rolf. Det har varit många korta bollar det här första året men jag hoppas snart kunna se saker längre fram än bara ett kvartal. Ibland kan det vara lite ensamt men jag har vänner inom och utom sportbranschen som jag kan bolla idéer med och det hjälper väldigt mycket.

Tennis Fashion blir mer än bara tennis Tennis Fashion blir mer än bara tennis Tennis Fashion blir mer än bara tennis