MBT gungar fram

I början sågs de som en udda fågel på marknaden. Nu är MBT, skorna med de rundade sulorna, en etablerad aktör på den svenska skomarknaden.

Den bärande tanken bakom MBT:s fysiologiska skor är just den rundade sulan som ger en naturlig instabilitet och därigenom aktiverar de stabiliserande musklerna i kroppen. Det innebär att skon inte bara ger träning utan även kan motverka och lindra rygg-, höft och knäledsproblem. Sedan 1998 har MBT sålt fem miljoner par skor på 30 marknader och visar fortsatt dubbelsiffrig tillväxt på många marknader.

Ulrika Ennen, vd för MBT i Sverige, ser framtiden an med tillförsikt.

– Vi har på tre år gått ifrån att vara helt okända till att MBT även i Sverige är ett etablerat varumärke med 300 återförsäljare. Vi tror på fortsatt tillväxt, inte minst med de nya mer designade casualmodeller som introducerades 2009 och nyheterna för 2010 med bland annat en lättare sneakermodell, säger Ulrika Ennen i ett pressmeddelande.

Enligt det amerikanska undersökningsföretaget The NPD Group fortsätter marknaden för fysiologiska skor att växa. På den amerikanska marknaden har försäljningen fyrdubblats under de senaste året och numera är 25 procent av alla walkingskor som säljs fysiologiska. Största kundgruppen är kvinnor som vill hålla sig i trim och bland modellerna är det de sportiga som är populärast även om casualsegmentet växer kraftigt.

Amerikanska facktidningen Footwear Insight värderar den globala marknaden för fysiologiska skor till 750 miljoner kronor.

Av: Magnus Reithner

MBT gungar fram MBT gungar fram