Sport- och fritidshandelns försäljning i november månad var inte i närheten av att matcha den oerhörda försäljningsutveckling som uppvisades i oktober månad. Mätt i löpande priser uppgick ökningen till 0,9 procent jämfört med samma månad 2008.
Mätt i volym och med hänsyn tagen till antalet försäljningsdagar uppmättes en minskning av försäljningen med 0,6 procent.
För detaljhandeln som helhet var försäljningen positivare. I löpande priser ökade försäljningen med 5,8 procent och i fasta, kalenderkorrigerade priser uppgick ökningen till 3,6 procent. Framförallt var det branscher som uppvisade en svag novembermånad 2008 som uppvisade starka försäljningsökningar, nämligen elektronik, möbler samt järn- och bygghandeln.
Med november lagt till handlingarna konstaterar Handelns Utredningsinstitut (HUI) att 2009 ser ut att ha blivit ett riktigt bra handelsår. Om julhandeln var stark kan det medföra att 2009 bokförs som ett ännu starkare handelsår än 2008.
HUI ser även framtiden an med tillförsikt. En ökad optimism såväl globalt som i Sverige gör att detaljhandeln förväntas utvecklas väl. Hot finns i form av stigande ränta och ökad arbetslöshet men HUI:s prognos är att detaljhandeln ökar med 3 procent under innevarande år.