Norska bolaget Trygve Alm startar verksamhet i Sverige och redan från start har de några av de tyngre outdoormärkena med sig i sin portfölj.
I ett tidigare nummer berättade Sportfack att Granitbiten har tagit över varumärkena Therm-a-rest, Platypus, MSR och Sealline som konkursdrabbade Outside Scandinavia tidigare hade hand om på den svenska marknaden. Nu fortsätter historien kring varumärkena. Ny aktör att ta över ett femtontal varumärken från Outside på den svenska marknaden kommer från grannlandet Norge.
Norska Trygve Alm som funnits sedan 1928 och är en av de stora aktörerna inom sport och outdoor i Norge har nu startat sitt svenska dotterbolag med samma namn. Bolaget är nu baserat i Uppsala och drivs av trion Erik Jeverstam (ansvarig för sport/outdoor), Mats Hagsten (ansvarig för industri/promotion) och Johan Ivarsson (kundtjänst) som kommer från Outside.
Anledningen till att norrmännen väljer att starta ett svenskt bolag är att de ser stora fördelar med att vara på både svenska och norska marknaden och att det förenklar för de inblandade varumärkena.
– Vi har en strategi där vi ser stora synergier med att ha distribution på båda marknaderna. Vi blir också en bra partner för de varumärken som vi jobbar med på båda marknaderna, säger Erik Jeverstam.
De varumärken som i nuläget ligger i svenska Trygve Alms portfölj är Leatherman, Ortovox, Julbo, Fritschi, Camelbak för sport/outdoor-marknaden, Cocoon, Solio, Atsko, Mountain Hardwear, Montrail, Power Bar, Eagle Creek, Stanley, Coghlans och Kohla. Distributionen sker från det 5.000 kvadratmeter stora lagret i norska Åndalsnäs vid berömda Trollväggen.
Nu vill trion satsa på att bygga upp rutiner för den svenska marknaden och att växa och få större volym i Sverige. Målet är minst sagt högt.
– Sverige ska bli större än den norska avdelningen, konstaterar Erik.