Ett svenskt kultmärke gör comeback på den svenska skidkonfektionsscenen. Four Elements, startat 1998 av skid- och brädåkarna Henrik Köhler och Jonas Blom har återuppstått. Varumärket, som rönde respekt främst bland friåkare, vann internationella designpriser och växte undan för undan fram till konkursen 2007, drivs nu av en kvintett nya ägare.
Redan hösten 2007, när Four Elements konkurs var ett faktum, köpte AG Tradings delägare samt Peter Boman, tidigare säljare hos SOS och Skigutane, konkursboet och rätten till varumärket. Efter köpet väntade kvintetten på rätt läge att aktivera varumärket igen.
Efter att ha inlett ett samarbete med Anton Olsson på Denim Demon, fått hem de första testplaggen och provkört i dem själva under förra vintern, kände man att det var dags att trycka på den gröna go-knappen. En första, extra liten och exklusiv kollektion beställdes, och efter att ha tagit kontakt med en handfull skidbutiker över hela Sverige, kunde Peter och de övriga inse att man fått en riktigt bra start. En start där Four Elements popularitet och kultstatus inom den svenska skid- och brädvärlden låg bakom en hel del av det varma mottagandet från butikerna.
– Butikerna vi visade kollektionen för blev som tokiga och vi har sålt slut allt av säsongens plagg, säger Peter Boman, som kommer fungera som märkets creative director med fokus på försäljning och PR.
Peter poängterar att premiärkollektionen är extremt liten, 100 set i svart, vitt och turkosblått, trelagers Sympatex med 20.000 millimeters vattenpelare och laddad med detaljer. Han menar också att det var glada miner från butikerna när de såg plaggen. Även om ingen av Four Elements grundare är kvar i det nya projektet finns märkets igenkänning kvar vad gäller design.
– Det här är vuxen freeride, lite vidare plagg med smarta detaljer vad gäller skärningar, fickor och detaljer. Vi ska vara lite koolare än Peak och inte lika mulle som North Face.
Plaggen ska ligga i toppligan vad gäller funktion, design och prisbild. Drygt tretusen ut för en byxa och en tusenlapp till för en jacka blir prsbilden.
– Det ska vara lyxigt och det känns det med de nya plaggen vilket är viktigt.
Till nästa säsong kommer Four Elements kollektioner växa på både bredden och höjden.
– Det blir fler färgvarianter av jackor och byxor, en lättare dunjacka och dessutom en fleecevariant, säger Peter som förklarar att målet även är att växa ekonomiskt.
– Till nästa säsong siktar vi på att dubbla från att finnas i 10 till 20 butiker i Sverige. Vi har även kontakt med en eventuell distributör i Norge till nästa säsong. Om tre år ska vi finnas på flera marknader utanför Sverige och omsätta 2,2 miljoner kronor. Och i framtiden finns en damkollektion och en Kanada-etablering i sikte.
Anledningen till att Four Elements kommer att gå bättre denna gången handlar enligt Peter om att fokus nu även ligger på försäljning och bra leveranser.
– Garagets kompetens när det gäller försäljning, vår tajta organisation och kontakter med fabriker gör att vi kan fokusera på säljet och fixa leveranserna. Sen tar vi små steg och låter varumärket växa i hälsosam takt.
Av: Mattias Björklund