Mer om Peter Bloms nya klädmärke

Varför finns inga snygga leisurejackor med samma funktion som hos skidjackor? Den frågan ställde sig Peak Performance-grundaren Peter Blom som upplevde ett behov av funktionella vardagsplagg. Varumärket Snoot föddes.

– Det grundläggande till att jag startat Snoot är att jag gillar att dra igång saker, säger Peter Blom till Sportfack. Jag insåg också att det är fler än jag som saknar den här typen av plagg.

Snoot, engelska för connoisseur eller finsmakare, kombinerar exklusiv design från modevärlden med funktionalitet och teknik från sportvärlden. Enligt Peter fyller Snoot ett tomrum på marknaden med sina klassiska modeller med rätt längd att bära exempelvis över kavajen.

Jackorna är tänkta att bli tidlösa klassiker och bäras i många sammanhang under många år. Något som samtidigt är en del av miljötänkandet – att minska på konsumtionen och skapa garderobsfavoriter som kan hålla länge.

– Jag kom till en punkt då jag insåg att jag använde samma jacka år efter år, fortsätter Peter. Med tanke på att man använder vardagsjackan mer än skidjackan är det inte mer än rätt att den också har god funktion, teknologi, komfort och kvalitet.

Snoot smygstartar under 2009 med en limiterad och numrerad serie jackor under namnet Tailored Hybrid Jackets som tillverkas i exakt 100 exemplar vardera. Under våren 2010 kommer ytterligare en limiterad serie. Den stora lanseringen sker under hösten 2010 då kollektionen utökas med tröjor, skjortor och hoods för den manliga målgruppen. En damkollektion är heller ingen omöjlighet i framtiden enligt grundaren själv.

Mer om Peter Bloms nya klädmärke

– Vi startar med att lansera jackor eftersom det är där varumärket kan bevisa att de klarar av hög kvalitet, poängterar Peter. Sedan kommer kollektionen att utökas.

Peter talar engagerat om själva miljöaspekten i projektet. Han påstår inte att Snoot är ett rent eko-märke men understryker att de vill vara miljösmarta i sitt tänkande. I jackornas yttertyg används det vattentäta och andasvänliga membranet C-change tillverkat av schweiziska Schoeller, tygerna är Bluesign-certifierade, vadden är Primaloft Eco och dragkedjorna är YKK:s Natulon av återvunnet material.

Redan nu finns kollektionen i den egna webbutiken på hemsidan snoot.se samt i en kombinerad showroom/butik på Östermalm i Stockholm plus i enstaka butiker. Peter menar att de efter den stora lanseringen räknar med att finnas i ett 15-tal sportbutiker med tydlig leisureavdelning samt ett 50-tal rena leisurebutiker i Sverige. Därefter tillkommer Europa. Peter Bloms mål är högt och tydligt – att bygga upp ett varumärke på den europeiska marknaden.

Mer om Peter Bloms nya klädmärke Mer om Peter Bloms nya klädmärke Mer om Peter Bloms nya klädmärke

Mer om Peter Bloms nya klädmärke Mer om Peter Bloms nya klädmärke