Spikmattan blev årets julklapp

Handelns Utredningsinstitut har för 22:a gången utsett årets julklapp. I år får sportbranschen del av kakan då spikmattan utsetts till hetast på önskelistan.

Spikmattan är redan en försäljningssuccé och många tyckte nog att det kändes lite för sent, att försäljningstoppen redan är nådd. Samtidigt kan en sådan här utmärkelse få tveksamma personer at sätta upp spikmattan på önskelistan eller så får givarna inspiration till de som redan har allt.

För att erhålla titeln ska en produkt uppfylla ett eller flera av följande tre kriterier:

Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året.
Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
Produkten skall representera den tid vi lever i.

Så här skriver HUI om varför spikmattan blev årets julklapp 2009:

Hälsa och välbefinnande genomsyrar vårt samhälle och vi söker på olika sätt finna tid att måna om oss själva i våra stressade liv. Hälsotrenden/livsstilen märks tydligt på försäljningen inom sport- och fritidshandeln som är den bransch som utvecklats starkast. Intresset för aktiviteter i form av löpning likväl som yoga ökar.

Som symbol för hälsotemat utses spikmattan till Årets Julklapp. Spikmattan lanserades förra året men fick sitt genombrott i år – den har varit en riktig ”snackis” och har debatterats friskt i media. Försäljningsökningar har kommit med ökad efterfrågan och fler försäljningsställen och tillverkare. Spikmattan är storsäljaren i många butiker och kedjor och återfinns i flera av detaljhandelns branscher. Förutom¬ branscher som fokuserar på hälsa såsom hälsokostbutiker och sport- och fritidsbranschen även inom exempelvis heminrednings-branschen och järn- och byggbranschen.

Spikmattan blev årets julklapp Spikmattan blev årets julklapp