Tre skoföretag som går bra mitt i krisen

Sporthandeln har generellt sett klarat krisen bra, några märken går till och med riktigt bra. Tre av dem är skoföretagen Wolverine, Hit-Tech och Le Coq Sportif.

Wolverine ser tecken på återhämtning
Trots att Wolverine redovisar en försäljningsminskning på 10,1 procent för årets tredje kvartal säger företaget att de ser tecken på en ljusning. Av minskningen stod valutaförändringar för två tredjedelar och outdoorsegmentet med Merrell, Patagonia och Chaco omsatte lika mycket som förra året. Wolverines omsättning det tredje kvartalet var 1,96 miljarder kronor.

Hi-Tech har hittat rätt stig
Hi-Tech redovisar en tillväxt för Europa på åtta procent för årets nio första månader. Allra bäst går outdoorsegmentet som ökade med hela 23 procent. Hi-Tech själva menar att en stor del av tillväxten kan tillskrivas teknologin Ion-mask som gör deras skor helt vattentäta utan att använda ett membran. Storsäljaren heter V-Lite Altitude Ultra och har sålt i över 250.000 exemplar.

Le Coq Sportif har fått vingar
Efter två år av tunga investeringar redovisar nu Le Coq Sportif en vinst. Omsättningen steg med hela 37 procent de första sex månaderna i år till 413 miljoner kronor och vinsten för perioden blev 6 miljoner kronor.
Tack vare tidiga vinterleveranser lyckades märket få till en tillväxt i Frankrike på fantastiska 111 procent.