Kedjorna ökade sin globala andel

Den globala försäljningen av sportutrustning hade en nolltillväxt år 2008 enligt Sporting Godds Intelligence årliga statistik. Kedjorna står sig dock starka med en tillväxt på 4,6 procent.

Med tanke på att 2008 slutade med en global ekonomisk kris av sällan skådad magnitud är det nog ingen som är förvånad över att det inte blev någon tillväxt för sportbranschen 2008. Enligt SGIs beräkningar omsatte sportbranschen globalt 1.952 miljarder kronor i butiksledet vilket är samma nivå som 2007. Av denna omsättning står kedjorna för ungefär en fjärdedel, en andel som dock ökade i och med att sportkedjorna redovisade en gemensam tillväxt på 4,6 procent.

Kedjorna ökade sin globala andel

Intersport är klart störst bland galaxens alla sportkedjor. Deras globala omsättning är hissnande 92,5 miljarder kronor och det är 50 procent mer än tvåan Decathlon. Franska Decathlon är å andra sidan världens klart största helägda kedja, Intersport är en medlemsorgonasiation av enskilda handlare. Decathlons omsättning 2008 slutade på 61,7 miljarder kronor och tillväxten var hela 10,9 vilket är mer än dubbelt så bra som branschen i snitt. Bakom Decathlons stora tillväxt står expansion på nya marknader som till exempel Kina.

Trea på listan är inköpsgruppen Sport 2000 där bland andra svenska Team Sportia ingår. Sport 2000 hade i princip en nolltillväxt och omsatte 53 miljarder kronor.

Foot Locker är USAs största sportkedja trots att deras omsättning minskade med 3,7 procent till 36 miljarder kronor. Högst tillväxt bland de stora kedjorna hade Bass Pro Shops (+15,2 %) som är en amerikansk kedja av stora sportfiskebutiker.

I Norden är norksa Grevig störst med en omsättning på 5,9 miljarder kronor. I storleksordning hamnar de på 23 plats vilket är fem placeringar för Stadium. Stadiums nordiska omsättning (Sverige, Danmark och Finland) landar på 4,8 miljarder kronor. Störst i Finland är Kesko med en omsättning på 4,6 miljarder kronor. Tillväxtmässigt hade Stadium den bästa ökningen av de nordiska kedjorna med +7,7 procent.

Kedjorna ökade sin globala andel Kedjorna ökade sin globala andel