USA är ett av de länder som drabbats hårdast av den ekonomiska krisen. Siffror för vintersportförsäljningen förra säsongen visar dock att det segmentet har klarat sig hyfsat. Vissa produktgrupper, som till exempel dyrara alpinpjäxor, ökar till och med sin försäljning.
Det är organisationen Snowsport Industry America (SIA) som årligen tar fram den här undersökningen som rymmer alla tänkbara siffror. Fördelningen mellan hårdvara, konfektion ochh tillbehör ser ut så här:
Hårdvara 5,3 miljarder kronor (27 %) Konfektion 7,7 miljarder kronor (39 %) Tillbehör 6,7 miljarder kronor (34 %)
Dyra alpinskor var det segment som ökade mest med +16 procent.
Samtidigt som den totala omsättningen sjönk en del (-XX %) ökade e-handeln med vintersportprodukter med 12 procent i värde och 23 procent i volym. Det visar att allt fler handlar online och att priserna där fortsätter att sjunka. 15 procent av all försäljning av snowboardutrustning i USA skedde via internet förra året.
En av 14 amerikaner anser sig vara skid- eller brädåkare och 14,8 miljoner amerikaner åkte någon gång förra säsongen. Snittutövaren är runt 30 år gammal, kille och med en högre utbildning. Värt att notera är att en av fem kvinnliga snowboardåkare är över 35 år och att andelen kvinnliga snowboardåkare ökar stadigt.