Helly Hansen levererar butik med väderkoll

När Sportfack pratade med Helly Hansen i somras berättade företagets vd Peter Sjölander att Helly Hansen tänkte öppna 150 konceptbutiker bara i Kina fram till 2015. Nu trycker Helly Hansen på etablerings-knappen även i Europa.

När Sportfack pratade med Helly Hansen i somras berättade företagets vd Peter Sjölander att Helly Hansen tänkte öppna 150 konceptbutiker bara i Kina fram till 2015. Nu trycker Helly Hansen på etablerings-knappen även i Europa.

Först i raden av konceptbutiksetableringar blir på hemmaplan. Mitt i Oslo, på Karl Johansgatan, slår Helly Hansen den 15 oktober upp en 250 kvadratmeter stor konceptbutik. Tanken, förutom att sälja mycket kläder och skor, är enligt Helly Hansen, att ge kunderna en ny, unik interaktiv upplevelse med olika ljud-, video- och grafiska effekter.

Butiken är Helly Hansens första flagship store där Helly Hansen satsat på mer innovativa tekniska lösningar såsom inbyggda ljudduschar, en global väderstation som visar väderförhållanden på bland annat skidorter samt specialdesignade provrum som ger en känsla att man befinner i rätt element för plagg man provar. I butiken finns dessutom en interaktiv zon, Helly Hansen Experience, där kunderna virtuellt kan prova och testa olika textilier och material.

– Genom detta butikskoncept har vi möjlighet att erbjuda våra kunder en Helly Hansen-upplevelse. Med innovativ teknik och specialeffekter önskar vi inspirera och involvera våra kunder”, säger Peter Castella, global retail director hos företaget.

Helly Hansen kommer även att öppna konceptbutiker i Manchester, den 29 oktober och i Göteborg, senare i år.

Av: Mattias Björklund

Helly Hansen levererar butik med väderkoll Helly Hansen levererar butik med väderkoll