Fjällräven smyger västerut

I slutet av augusti blev det känt att Fjällräven-produkter börjat säljas via den amerikanska klädkedjan J. Crew.

Fjällräven har inte haft någon distributör eller försäljning i Nordamerika på många år men företagets vd Martin Axelhed kan bekräfta för Sportfack att det nu finns en ny plan att åter etablera sig på kontinenten.

– Vi vill självklart tillbaka in på den amerikanska marknaden. Det som vi drog igång efter sommaren handlar om en tyst kampanj där vi inte gör något större väsen av att vi finns i USA igen.

Tanken med Fjällrävens smygande i västerled handlar enligt Martin om att Fjällrävens produkter via de 30 J.Crew-butikerna ska köpas av nyckelpersoner, eller ”opinionsledare” som Martin väljer att kalla kunderna. Deras köp av Fjällräven-produkter ska enligt Martin skapa ett sug hos de större konsumentgrupper som Fjällräven hoppas nå ett par säsonger längre fram.

– Vi kommer att lansera ett par ikonprodukter under hösten och vintern, som Kånken, Grönlandsjackan och Grönlandsbyxan samt Dun Expedition. Vintern 2010/11 är nästa steg. Då ska vi sälja till fler butiker än de här första 30.

Om Martin ska sia om vilken tidsperiod det handlar om innan Fjällräven är etablerade I USA tror han på ett relativt kort tidsspann.

– Det handlar nog om fem år innan vi är där.

Fjällrävens nuvarande USA-satsning leds av ett externt bolag med säte i USA.

Av: Mattias Björklund

Fjällräven smyger västerut Fjällräven smyger västerut