Den årliga listan över världens starkaste varumärken är nu klar. Toppen är sig lik men sportföretagen klättrar och nu är de tre bland de 100 största varumärkena i världen. Kan du gissa vilka tre det är?
Det är Intrebrands som försöker uppskatta värdet av bolagens varumärken och precis som förra året är det Coca Cola i toppen följt av IBM och Microsoft. Den föga överraskande trenden är att banker tappar rejält i värde och att IT-företag som Google (+25 %), Apple och Amazon.com istället ökar.
Tre sportföretag tar sig in på listan bland de 100 starkaste varumärken. Nike kommer högst med en 26:e plats vilket är tre placeringar bättre än förra året. Tvåa, precis som när det gäller försäljning, är Adidas om hamnar på 62:a plats och därmed klättrar åtta placeringar. Ny på listan är Puma som kommer på 97:e plats.
De enda svenska företagen på listan är H&M (21) och Ikea (28).
Så här ser topp-10 ut:
1 (1) Coca Cola 2 (2) IBM 3 (3) Microsoft 4 (4) General Electrics 5 (5) Nokia 6 (8) McDonalds 7 (10) Google 8 (6) Toyota 9 (7) Intel 10 (9) Disney