Met mot Sverige

För ett par månader sedan kunde Sportfack berätta att Briko var tillbaka i Sverige. Nu gör en annan italienare comeback i Cykel-sverige. Hjälmutvecklaren Met, med bas i Talamona, i hjärtat av de italienska Alperna, gör en nysatsning på Sverige och övriga Norden.

Istället för att samarbeta tillsammans med en svensk distributör, senast använde Met Cycleurope, har Met denna gång valt att gå sin egen väg.

Resultatet blir att företaget nu startat Met Nordic som ska koncentrera sig på att återuppbygga en fungerande länk mellan hjälmfabriken i Italien och de svenska och finska handlarna. Ansvarig bakom styret och med utgångspunkt från Talamona blir Miranda Kvist som tar hand om försäljning och kundsupport.

– I Italien och Frankrike där Met har hand om distributionen själv har vi 500 respektive 1.000 butiker som kunder, säger Miranda till Sportfack och menar att målet är satt: Met ska tillbaka till en tätposition även i Sverige. Miranda menar att förutsättnigarna finns.

– Även om det varit si och så med att hitta Met hos cykelfackhandeln de senaste åren så ser du en hel del Met-hjälmar om du är ute på stan.

Miranda menar att varumärket inte är bortglömt men att minnet hos konsumenterna måste friskas upp. Mirandas jobb har varit omfattande sen i våras. Först handlade det om att kartlägga Sveriges alla cykelbutiker. Under en fem veckors Sverigeturné träffade hon sedan så många butiker hon hann. Och framsteg gjordes.

– Vi har bland annat lyckats sälja in Met till 20 kunder som därmed gör Met till största hjälmmärke 2010. Nu satsar vi på snabba leveranser och kanske i framtiden även på ett Nordenlager.

Av: Mattias Björklund

Met mot Sverige Met mot Sverige Met mot Sverige