Taylormade-Adidas Golf köpte i våras klädmärket Ashworth och nu är det klart att det blir det svenska dotterbolaget som kommer att ta hand om försäljningen i Sverige.
För att snabbt få ut plaggen och etablera märket så har TMAGTaylormade-Adidas Golf valt att lansera märket via Golfstores butiker. Intentionen är att ge Golfstore två års ensamrätt i Sverige, Norge och Danmark.
– Ashworth sålde som mest i Sverige åren 2002/2003 och framförallt var det Golfstore som sålde bra, berättar Taylormade-Adidas Golfs ansvarige i Norden Fredric Alerstam. De är därför väldigt sugna på att börja jobba med märket igen.
Huvudägarna gör en storsatsning på märket och har bland annat anställt nya designers som har tagit fram en kollektion som anpassats för Europa både vad det gäller stil och storlekar. Ashworth är dessutom med och sponsrar både Ryder Cup och Solheim Cup för att sprida märket över hela världen. Det amerikanska laget i Ryder Cup leds nästa år av Fred Couples som är Ashworths ansikte utåt.
Till 2010 är det enbart en herrkollektion som kommer att säljas i Europa men 2011 kommer en komplett damkollektion.