När kvartals- och halvårsrapporterna nu är klara för första halvåret visar det sig att golfleverantörerna har haft ett tufft år.
Acushnet minskade 19 procent
Det är tufft för golfföretagen i år. En av de allra största – Acushnet – tappade hela 19,1 procent under årets andra kvartal. Omsättningen landade nu på 2,7 miljarder kronor för kvartalet och vinsten sjönk med 36 procent till 318 miljoner kronor.
Mizuno tappar utanför Japan
Mizuno hade ett tufft andra kvartal det här året. Totalt sjönk intäkterna med 9,3 procent till 3,2 miljarder kronor för perioden1 april – 30 juni. Mizuno klarade sig hyfsat bra på hemmamarknaden där försäljningen bara sjönk med 2,9 procent men i Europa och USA var minskningen över 20 procent. Golfsegmentet minskade sin försäljning med 25 procent.
Bra start för Taylormade
Taylormade-Adidas Golf gick mot strömmen och ökade sin försäljning under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året. Årets försäljning uppgick till 2,6 miljarder kronor vilket var en ökning med 12,8 procent. En av förklaringarna till de fina siffrorna är tillskottet av Ashworth men även utan Ashworth klarade sig Taylormade bra och tog marknadsandelar.
En bogeyvår för Wilson
Wilsons golfförsäljning under årets andra kvartal minskade med 19 procent jämfört med förra året. I kronor landade den på 228 miljoner. Huvudorsakerna till minskningen är det ekonomiska läget i främst USA och att det har lett till priskrig mellan tillverkarna.
Callaway har det tufft
Även Callaway rapporter kraftigt minskad försäljning. För årets andra kvartal minskade försäljningen med 17 procent till 2,2 miljarder kronor. Vinsten rasade med hela 81 procent till 50 miljoner kronor. //mw