Reebok samarbetar i marknadsföring

Reebok fokuserar på kvinnlig träning i två stora höstkampanjer och de gör dem ihop med Stadium och Intersport.

Den ena kampanjen, Reebok Easytone är ett samarbete med Stadium och visas på stortavlor utomhus och i butiker. Den andra kampanjen lyfter fram den nya träningsformen Jukari Fit to Fly med dansaren Jennie Widegren i spetsen. Kampanjen är ett samarbete med Intersport och visas på stortavlor utomhus, i t-banan, i tryckt press, på webben och i Intersports butiker.

Kvinnor är Reeboks viktigaste målgrupp, säger Reeboks nordiska marknadsdirektör, Robert Inghamn. Reeboks målsättning är att bli kvinnornas förstaval när det handlar om sportprodukter.

Annonseringen är således ett samarbete med några av Reeboks viktigaste återförsäljare i Sverige och övriga Norden. I Danmark och Finland görs liknande satsningar.

– Att vara ett starkt globalt varumärke är viktigare än någonsin i dagsläget, men det gäller att vara lyhörd för signalerna på de lokala marknaderna och anpassa budskapet utan att frångå det globala maneret, kommenterar Robert Inghamn.

Han säger att anledningarna till samarbetet med återförsäljarna är att förenkla för de konsumenter som blir intresserad av att köpa produkten som annonseras. Genom att markera Stadium och Intersport får konsumenten en destination utpekad.

Att återförsäljarna syns tillsammans med sina varumärken, som i sin tur är de som bygger upp de nya teknologierna, tror Robert Inghamn förstärker både återförsäljarnas och varumärkenas position.

– Vi vill göra initiativ tillsammans med våra återförsäljare. Om vi kan göra bra saker ihop blir summan större än om vi arbetar ensamma och det gagnar i slutändan återförsäljare, varumärke och konsument.

Båda kampanjerna är skapade av Reeboks globala reklambyrå Mcarry Bowen.

Reebok samarbetar i marknadsföring Reebok samarbetar i marknadsföring Reebok samarbetar i marknadsföring