Som Sportfack skrivit om tidigare är Columbia Sportswear Company med varumärkena Columbia, Sorel, Mountain Hardwear och Montrail i färd med att sätta upp ett dotterbolag i Sverige. Nu är det även klart vem som ska driva verksamheten. Den 1 september tillträdde Christian Matti som Sverigechef.
Christian har tidigare arbetat som inköpschef för Femmans Sport i Göteborg, varit country manager för Animal och varit butikschef för T-12-butikerna inom CAB Distribution (nu Brander Retail AB).
– Jag kommer att bli ansvarig för all försäljning och verksamhet i Sverige. På sikt kommer vi även att anställa säljare och då blir min roll mer av slaget key account samt att sköta mer övergripande frågor tillsammans med nye Nordenchefen Petri Raatikainen, säger Christian till sportfack.
De senaste åren har Hexholm Agentur ansvarat för Columbia, Sorel, Mountain Hardwear och Montrail i Sverige och införsäljningen av vårkollektionerna 2010 kommer att ligga kvar hos dem. Det nya dotterbolaget, som sjösätts vid årsskiftet, kommer att ansvara för införsäljningen av nästa hösts Columbia- och Sorelkollektioner. I dagsläget är det oklart vad som händer med Mountain Hardwear och Montrail.
Övergången till dotterbolag är inte unik för Sverige.
– Det är något som sker runt om i världen hos Columbia. Columbia vill komma närmare marknaden och när tillfälle uppstår så tar de chansen och sätter upp ett lokalt bolag, säger Christian som ser stor potential för varumärket i Sverige trots den starka konkurrensen från svenska varumärken:
– Jag känner till Columbia sedan gammalt och det finns definitivt en efterfrågan. Det här är ett av världens absolut största outdoorföretag med prisvärda produkter för alla som vill vara utomhus. Demokratisk teknologi är vårt ledord och stor fokus ligger på att ta fram funktionella, bekväma och snygga plagg. Columbias egna teknologier, som Omni-Shield och Omni-Shade, ger en stark konkurrensfaktor.
Av: Magnus Reithner