Woolpower prisade av Vickan

Jämtländska Woolpower går från klarhet till klarhet. I slutet av förra året blev de utsedda till ”Årets Marknadsförare” av Sveriges Marknadsförbund för sin uppmärksammade reklamkampanj för sina underställsprodukter. I slutet av augusti fortsatte segertåget.

Denna gång tog vd Adam Brånby och export- och marknadschefen Sara Wänseth emot priset ”Export Hermes”, ett pris som sedan 1981 delats ut till svenska företag som lyckats extra bra med sin export. vid en ceremoni. Utdelare var ingen mindre än HKH Kronprinsessan Victoria.

– Det var jättehäftigt. Handelsministern var där, en massa slipsnissar och så vi, säger en upprymd Sara Wänseth dagen efter prisutdelningen. Vi fick hålla ett litet föredrag, berätta om Woolpower, vad vi gör och varför det gått så bra med vår export. Sara menar att anledningarna till Woolpowers exportframgångar är flera.

– Vi har arbetat strategiskt och klokt under en lång tid. Att vi bytte varumärke var en viktig del. Sen har vi också lyckats anställa rätt personer och haft bra, nära samarbeten med våra distributörer.

Woolpower har verkligen haft en lysande utvecklingen den senaste tiden. På flera sätt. På tio år har exporten gått från att utgöra 40 procent av omsättnignen till att i år ligga på 90 procent. Ändå är man starka hemma i Sverige och har en fin försäljning även här, menar Sara. Dock har Sverige, som ändå alltid varit största marknaden, i år passerats av Frankrike och Tyskland, som nu är de största enskilda marknaderna för Woolpower, som 2008 exporterade varor till ett värde av 39 miljoner kronor, en ökning med 15 miljoner på två år. Sara slår fast att Woolpower vunnit mycket på att finnas kvar hemmavid.

– Att säga att man tillverkar i Sverige är otroligt bra konkurrensfördel. Sen är det kul i kristider att kunna visa att det fungerar med tillverkningsindustri i Sverige.

Woolpowers fina ekonomiska utveckling har gjort att företaget även kunnat anställa regelbundet. Sedan Sara började 2006 har man gått från 29 anställda till ett sjuttiotal idag. Förutom priser och bra försäljning satsar Woolpower nu på allvar på att marknadsföra sin egen trakt, Jämtlandsregionen och dess företagare. Tillsammans med Trangia, Klättermusen och Hilleberg, genomför man under september sin första JOE, Jämtland Outdoor Experience, en tredagars tur i Jämtlandsfjällen där 15 personer från outdoorbutiker i Sverige, Norge och Danmark, bjuds in att vandra, tälta och umgås tillsammans med leverantörerna.

– Det handlar om att skapa tajtare relationer till våra återförsäljare och att de får lära känna våre företag från Jämtland. På så sätt kan vi företag i Jämtland möta konkurrensen från andra leverantörer.

Av: Mattias Björklund

Woolpower prisade av Vickan Woolpower prisade av Vickan