Den årliga statistiken över sålda sport- och outdoorskor visar att Nike och Merrell är ohotade på sina respektive troner. Var tredje sportsko som säljs kommer från Nike och var femte outdoorsko är märkt med Merrells logga.
Trots en lågkonjunktur visar Sporting Goods Intelligences årliga undersökning att försäljningen av både sport- och outdoorskor ökar. Tillväxten har dock mattats en aning och ligger nu på 5,4 respektive 7,3 procent.
Om vi börjar med att titta på den globala sportskomarknaden så domineras den som vanligt av Nike och Adidas. Nike har en marknadsandel på 29 procent och Adidas ligger en bit efter med en andel på 16,6 procent. Lägger vi till deras dotterbolag Converse och Umbro respektive Reebok så kommer dessa två sportskojättar upp till en gemensam marknadsandel på hela 56,6 procent. Mer än varannan sportsko som säljs i världen kommer alltså från någon av dessa två koncerner.
Tittar vi på de enskilda varumärkena så gick Adidas Golf bäst (+23 %) följt av Converse (+20 %) och Adidas (+13 %). Nike låg snudd på stilla (+0,4 %) medan Nike golf och Reebok backade med 1,4 respektive 4,2 procent.
På tredje plats hittar vi precis som förra året Puma. Puma behåller sin placering trots att de inte hade någon tillväxt alls under 2008. Deras totala skoförsäljning stannade på 14,4 miljarder kronor.
Precis efter topp tre var det stora förändringar förra året. Asics ökade sin försäljning med hela 28 procent till 12,3 miljarder kronor vilket gjorde att de klättrade från sjätte till fjärde plats. Årets femma är fjolårets fyra – Skechers. Deras försäljning var densamma (9,9 miljarder kronor) som förra året.
Högst tillväxt bland de 20 största sportskoföretagen i världen hade de två kinesiska märkena Li Ning (+60 %) och Anta (+57 %). Inget av företagen fanns med bland de 20 största förra året men nu hamnar de på 10:e respektive 14:e plats. Värt att notera är att dessa två företag i princip bara har försäljning i Kina och att försäljningen sker via egna butiker. Siffrorna i tabellen är företagens redovisade siffror vilka i allt större utsträckning omfattar försäljning via egna butiker. Den totala försäljningsökningen på 5,4 procent för hela sportskomarknaden är något lägre i verkligheten eftersom försäljning via egna butiker ger en högre intäkt än försäljning till distributörer och butiker.
Tillväxten för outdoorskor var förra året högre än för sportskor- totalt +7,3 procent. Överlägset störst i detta segment är Merrell med en marknadsandel på 20 procent. Merrells försäljning förra året var 4,2 miljarder kronor.
Tvåa är Hi-Tech med en försäljning på 1,7 miljarder kronor och en tillväxt på 9,1 procent. Därmed passerar de Columbia som backar med 4,4 procent. Columbia flåsas i nacken av Salomon som ökar mest av alla outdoorskoföretag på listan (+25 %) och når en omsättning på 1,5 miljarder kronor. Femma på listan är raketen Keen som fortsätter sin kraftiga ökning – förra året låg den på +20 procent.
Ytterligare tre outdoorskoföretag har en tillväxt runt 20 procent. Det är Garmont (+23 %), Scarpa (+21 %) och The North Face (+19 procent).